لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

هشدار وزير دفاع آمريکا در مورد پيامدهای حمله نظامی به ایران


لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، روز پنجشنبه هشدار داده است هرگونه حمله احتمالی به ايران می‌تواند برای منطقه پيامدهای جدی در پی داشته باشد، بدون اين که بتواند برنامه هسته‌ای اين کشور را متوقف کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، لئون پانه‌تا که دريک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد ،گفته است: «شما اینجا باید مراقب پيامدهای ناخواسته باشيد.»

وزیر دفاع آمریکا آمریکا اضافه کرده است:«چنان پیامدهایی نه فقط واقعا نمی‌تواند مانع دستيابی ايران به آنچه که می‌خواهد بشود، بلکه بسیار مهم‌تر از آن، می‌تواند پيامدهای جدی برای منطقه در پی داشته باشد و می‌تواند تاثير جدی بر نيروهای ايالات متحده در منطقه داشته باشد.»

طبق اين گزارش لئون پانه‌تا گفته است که با رابرت گيتس، وزير دفاع سابق آمريکا، هم عقيده است که حمله نظامی به ايران فقط می‌تواند درحدود سه سال برنامه هسته‌ای ايران را به تعويق بیندازد.

لئون پانه‌تا گفته است، آمريکا بر رويکرد ديپلماتيک در قبال ايران متمرکز است و هم‌اکنون درحال گفت وگو با متحدان خود برای «تشديد تحريم‌ها» عليه ايران است. وی همچنين گفته است که حمله نظامی «آخرين چاره است.»

وزير دفاع آمريکا همچنين گفته است که اين مهم است که جامعه بين‌المللی در کنار يکديگر تحريم‌هايی عليه ايران اعمال کنند و اين مساله را برای آنها روشن کنند که در صورت ادامه اين مسير بايد بهای سنگينی بپردازند.

وی همچنین ابراز اميدورای کرده است که ایران با تغيير رويکرد با جامعه بين‌المللی همکاری کند.

درحالی وزير دفاع آمريکا درخصوص رويکرد واشينگتن در قبال ايران صحبت کرده که طی روزهای اخير انتشار گزارش مديرکل آژانس انرژی اتمی درخصوص «ابعاد نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران باعث تشديد تنش با جمهوری اسلامی شده است.

در اين گزارش که روز سه شنبه منتشر شد، تصريح شده است که ايران آزمايش‌های مخفيانه‌ای در خصوص طراحی بمب اتمی انجام داده است.

در همين حال طی هفته‌های اخير گزارش هايی درباره حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران در رسانه‌های جهان منتشر شد و همچنين برخی از مقام‌های اسرائيل از نزديک شدن به گزينه نظامی خبر داده بودند.

ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، روز سه شنبه با رد اين گزارش‌ها گفته بود، کشورش قصد حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای ايران ندارد.

در همين زمينه، ميت رامنی، از نامزدهای مطرح حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمريکا، نيز گفته در صورتی که در انتخابات پيروز شود، «برای جنگ با ايران» آماده خواهد شد.

ميت رامنی روز پنجشنبه در مطلبی در روزنامه آمريکايی وال استريت ژورنال نوشته که از رويکرد ديپلماتيک «به همراه گزينه بسيار واقعی و بسيار معتبر نظامی» حمايت کرده و ناوگان دريايی را به خليج فارس اعزام کرده و به برتری نظامی اسرائيل کمک خواهد کرد.

ميت رامنی نوشته است: «اين اقدامات پيام صريحی به ايران ارسال می‌کند که ايالات متحده، هماهنگ با متحدان اقدام می‌کند، (و) هرگز به ايران اجازه دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای را نخواهد داد.»

از سوی ديگر با تشديد تنش‌ها، آيت‌الله علی خامنه‌ای در واکنش به گمانه‌زنی‌های اخير در خصوص حمله احتمالی به ايران، روز پنجشنبه به آمريکا و اسرائيل هشدار داد که پاسخ هر گونه «تجاوزی» به کشور «سيلی محکم و مشت پولادين» ارتش و سپاه خواهد بود.

وی گفته است: «هر کس فکر تجاوز به جمهوری اسلامی» داشته باشد بايد خود را برای «سيلی‌های محکم و مشت‌های پولادين ارتش و سپاه و بسيج» آماده کند.

در همین حال، بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه تصريح کرد که مناقشه هسته‌ای ايران تنها از طريق گفت وگو قابل حل است.
XS
SM
MD
LG