لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۳

آمريکا بانک رفاه کارگران را تحريم کرد


وزارت خزانه‌داری آمريکا روز پنجشنبه در ادامه تحريم های يکجانبه عليه جمهوری اسلامی، بانک رفاه کارگران را به اتهام همکاری با برنامه های موشکی و نظامی ايران در فهرست نهادهای مورد تحريم اين کشور قرار داد.

وزارت خزانه داری آمريکا دربيانيه ای اعلام کرده است: بانک رفاه کارگران تسهيلاتی برای خريدهای نظامی از جمله موشک و تانک دراختيار وزارت دفاع ايران قرار داده است.

طبق اين گزارش اين خريدهای نظامی به تامين و نگهداری هواپيماهای جنگی و زیر دريايی های ايران کمک کرده است.

استوارت لوی، معاون وزير خزانه داری در امور تروريسم و اطلاعات مالی، در اين بيانيه تصريح کرده است: «وزارت خزانه داری امريکا تاکنون ۲۰ بانک دولتی ايران را به دليل همکاری با برنامه هسته ای و موشکی ايران و همچنين حمايت از تروريسم مورد تحريم قرار داده است.»

استوارت لوی تاکيد کرده است که اقدامات «غيرقانونی» گسترده بانک‌های ايران باعث شده است تا بسيار از بانک‌های در جهان تصميم بگيرند تا با آنها همکاری نکنند.

بانک رفاه کارگران که به بانک رفاه نيز معرف است، در سال ۱۳۴۰ فعاليت خود را آغاز کرده است و براساس اطلاعات منتشره در وب‌سايت اين بانک، بيش از ده هزار کارمند، يک هزار و شصت و شش شعبه درسراسر ايران دارد و سرمايه اوليه‌اش متعلق به تامين اجتماعی است.

براساس بيانيه وزارت خزانه‌داری آمريکا هرگونه همکاری نهادها و موسسات آمريکايی با بانک رفاه کارگران ممنوع اعلام شده است و دارايی‌های احتمالی بانک رفاه درآمريکا نيز مسدود می‌شود.

اتحاديه اروپا در تابستان سال جاری بانک رفاه کارگران را در فهرست نهادهای مورد تحريم خود قرار داد.

خزانه‌داری آمريکا دو هفته پيش در ادامه اقدامات خود برای افزایش فشار بر دولت ایران، خانواده ميلاد جعفری را به صادرات موادی قابل استفاده در صنايع موشکی و هسته‌ای ايران از طريق ترکيه متهم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمريکا اعلام کرده بود، تمام اموال ميلاد جعفری، پدرش محمد جواد جعفری، مادرش مهين فلسفی، و برادرش مانی جعفری را در خاک آمريکا توقيف و مسدود کرده است.

وزارت خزانه‌داری آمريکا از خانواده جعفری و همکارانشان به عنوان «يک شبکه تهيه و تدارک مستقيم مواد موردنياز برنامه موشکی ايران» ياد کرده است که تامين کننده مواد لازم و از جمله « آلومينيم و فولاد برای سازمان صنايع هوافضای ايران» بوده‌اند.

در بيانيه وزارت خزانه‌داری آمريکا تصريح شده بود که سه شرکت ثبت شده در استانبول به اتهام همدستی با ميلاد جعفری در فهرست تحريم‌های آمريکا قرار گرفته‌اند.

آمريکا و کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه هسته‌ای خود در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای است. اين در حالی است که جمهوری اسلامی با رد اين اتهامات تاکيد می‌کند برنامه هسته‌ایش برای توليد انرژی است.
XS
SM
MD
LG