لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۴

ايران: استقرار جنگنده های اف-۲۲ آمریکا در امارات اقدامی مضر است


احمد وحيدی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح ايران، روز دوشنبه استقرار جنگنده های آمريکايی اف ۲۲ در امارات متحده عربی را اقدامی «مضر» خوانده است که «امنيت» منطقه را برهم خواهد زد.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد وحيدی در گفت وگو با شبکه خبری العالم با اشاره به استقرار جنگنده‌های آمريکا در امارات گفت: «استقرار هواپيماهای اف-۲۲ آمريکا در يک پايگاه اماراتی، اقدامی مضر است و امنيت منطقه را بهم می‌زند.»

وزير دفاع ايران اضافه کرده است: «اين حضورها را در منطقه بی فايده و مضر می‌دانيم و بيشتر در جهت ايجاد يک جو روانی و جو ناامنی در منطقه است و ما اينها را مفيد نمی‌دانيم.»

احمد وحيدی در ادامه گفته است: «حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در منطقه جز پيچيده‌تر کردن وضعيت و ناامن سازی، آثار ديگری نخواهد داشت.»

وزير دفاع ايران اضافه کرد: «تضمين امنيت در منطقه از طريق همکاری کشورهای منطقه امکان پذير است.»

در همين زمينه، کاظم جلالی و اسماعيل کوثری، دو عضو ارشد کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران هم روز گذشته نسبت به اثرات استقرار جنگنده های آمريکايی اف ۲۲ در امارات بر امنيت منطقه خليج فارس هشدار داده‌اند.

رسانه های آمريکايی روز شنبه درگزارش هايی از اقدام نيروی هوايی آمريکا در استقرار چندين فروند از پيشرفته‌ترين جنگنده‌های اف- ۲۲ در يکی از پايگاه‌هايی که با ايران نزديک به ۳۲۰ کيلومتر فاصله دارد، خبر دادند.

روزنامه واشينگتن‌پست نيز به نقل نيروی هوايی آمريکا نوشته بود، اين نيرو چندين هواپيمای رادارگريز خود را در پايگاهی در جنوب غربی آسيا مستقر کرده است.

واشينگتن پست نوشته بود، با اين که نيروی هوايی آمریکا محل اين پايگاه را مشخص نکرده اما به تازگی ارتش اين کشور نقل و انتقالاتی به خليج فارس داشته است.

نشريه «ايوی‌ايشين ويک» نخستين منبعی بود که از استقرار هواپيما‌های اف- ۲۲ در منطقه خبر داده بود. اين نشريه به نقل از منابع خود گزارش داده بود که اين هواپيماها در پايگاه هوايی الظفره در نزديکی ابوظبی، پايتخت امارات متحده عربی اسقرار يافته‌اند.

هواپيماهای اف-۲۲ هنوز در عمليات جنگی استفاده نشده‌اند. اين هواپيماهای رادارگريز برای جنگ هوا به هوا طراحی شده اما درهمين حال می‌توانند برای حملات هوا به زمين نيز به کار گرفته شوند.
XS
SM
MD
LG