لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۳

هشدار آمريکا به مجاهدين خلق درباره تخليه اردوگاه اشرف


اردوگاه اشرف
اردوگاه اشرف
ايالات متحده روز جمعه به مجاهدين خلق هشدار داد که زمان زيادی برای تخليه اردوگاه اشرف باقی نمانده است و بارديگر تاکيد کرد که حذف نام مجاهدين خلق از فهرست سازمان های تروريستی دولت آمريکا به همکاری اين سازمان در تخليه اردوگاه اشرف بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، دانيل بنجامين، هماهنگ کنندۀ امور ضد تروريسم در وزارت خارجه آمريکا، گفت: مجاهدين خلق می بايست اردوگاه اشرف تخليه کرده و ساکنان آن به اردوگاه «حريه» منتقل شوند.

طبق اين گزارش دولت عراق قرار است ۲۰ ژوئيه (۳۰ تيرماه) اردوگاه اشرف را تعطیل کند.

دانيل بنجامين با اشاره به اين که اردوگاه اشرف ديگر پايگاهی برای مجاهدين خلق نخواهد بود، گفته است: دولت عراق به بستن اين اردوگاه متعهد است و هر برنامه ای برای وقت کشی به اميد روی دادن تغييری، «غير مسئولانه» و «خطرناک» است.

دانيل بنجامين در ادامه گفته است:« تقريبا ۲ هزار تن از ساکنان اين اردوگاه منتقل شده اند، ولی در حدود يک هزار و ۲۰۰ تا يک هزار و ۳۰۰ تن در اردوگاه اشرف باقی مانده اند و خواهان بر آورده شدن خواسته های مختلف مجاهدين خلق از سوی دولت عراق هستند.»

آقای بنجامين در ادامه گفته است: به نظر می رسد مجاهدين خلق تفسير اشتباهی از حکم دادگاه تجديد نظر واشينگتن دی سی در اول ژوئن دارد. رهبران مجاهدين خلق باور دارند که وزير امور خارجه آمريکا چاره ای جز خارج کردن مجاهدين خلق از فهرست گروه های تروريستی ندارد.

اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرده است: چنين نتيجه گيری کاملا غلط است. خيلی خلاصه، دادگاه به وزير امور خارجه آمريکا دستور نداده است تا مجاهدين خلق را فهرست گروه های تروريستی خارج کند.

يک دادگاه تجديد نظر فدرال آمريکا ماه گذشته از وزير امور خارجه اين کشور خواسته بود که ظرف مدت چهار ماه درباره ابقا یا حذف نام سازمان مجاهدين خلق از فهرست گروههای تروريستی اين کشور، تصميم گيری کند.

آقای بنجامين گفته است: همانگونه که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، شفاف اعلام کرد، همکاری مجاهدين خلق در بستن اردوگاه اشرف به صورت مسالمت آميز يکی از عوامل اصلی تصميم گيری وی درباره وضعيت مجاهدين خلق در فهرست گروه های تروريستی خواهد بود.

وی اضافه کرده است: دادگاه به وزارت امور خارجه گفته است بايد تا اول ماه اکتبر اقدام کند، ولی آن را به نتيجه گيری مشخصی موظف نکرده است.

دانيل بنجامين سپس به سابقه فعاليت های سازمان مجاهدين خلق در دوران شاه اشاره کرده و گفته است:مجاهدين خلق سابقه ای از اقدامات خشونت بار عليه ايالات متحده دارد، از جمله : بمب گذاری در شرکت های آمريکايی در ايران، ترور هفت شهروند آمريکايی و از حمله و اشغال سفارت آمريکا در تهران و به گروگان گرفتن کارمندان ان حمایت کرده بود.

به گفته اين مقام وزارت امور خارجه آمريکا مجاهدين خلق خود اذعان دارد که تا سال ۲۰۰۱ به حملات خشونت بار ادامه می داده است.

دانیل بنجامین گفته است: با توجه به چنين سوابقی، همکاری کامل مجاهدين خلق با تلاش های سازمان ملل متحد در عراق نشانه قابل توجهی خواهد بود که اين گروه اقدامات خشونت بار گذشته را کنار گذاشته است و ديکر توان و قصد دست زدن به اقدامات تروريستی را ندارد.

وی تصریح کرده است: اين لحظه ای است تا مجاهدين خلق نشان دهد موجوديت کاملا متفاوتی پيدا کرده است. مجاهدين خلق بايد سريع عمل کرده و با کامل کردن انتقال ساکنان اردوگاه اشرف، اين اردوگاه را تعطیل کند.
XS
SM
MD
LG