لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۳

جنجال تازه در واتيکان، پدرخوانده در کنار پاپ


به نوشته روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت، جنجال بر سر محل خاکسپاری يکی از سران مافيا که با موافقت کليسا ۲۲ سال پيش صورت گرفت اکنون عميق تر شده است.

گفته می‌شود که کليسا در برابر يک ميليون لير ايتاليايی آن زمان (معادل ۴۰۷ هزار پاوند) که از سوی بيوه اين جنايت پيشه پرداخت شد، اجازه داد او را در گورستان کليسای سن آپولينر دفن کنند.

به گزارش يک منبع نزديک به واتيکان با وجود مخالفت‌های اوليه، کاردينال اوگو پولتی، اسقف اعظم رم حاضر شد بگذارد انريکو دو پديس، رييس باند هراس انگيز ماگليانای رم در گورستان اين کليسا به خاک سپرده شود. گفته می‌شود از اين پول برای بازسازی کليسا که در جوار کليسای ويژه گورستان پاپ‌های پيشين واتيکان قرار دارد، استفاده شده است.

هفته پيش در جريان بررسی اسرار يک جنايت که سی سال پيش صورت گرفته بود، معلوم شد که مقامات واتيکان تصميم گرفته اند استخوانهای دو پديس را از آرامگاه خصوصی او به جای ديگر منتقل کنند.

ماجرا وقتی بيخ پيدا کرد که «جيانکارلو کاپالدو» دادستان مامور رسيدگی به پرونده ادعا کرد که مقامهای عالی رتبه واتيکان بسيار بيشتر از آنچه که شايع بود درباره ارتباط باند ماگليانا با مقامهای واتيکان و به ويژه ربوده شدن و کشته شدن امانوئلا اورلاندی دختر يک مقام عاليرتبه واتيکان در سال ۱۹۸۳ اطلاع داشتند. کاپالدو گفت: کسانی هستند که هنوز زنده اند و هنوز در داخل واتيکان به کار مشغول اند و از حقيقت امر آگاهند.

برخی بر اين باورند که پدر امانوئلا به مدارکی دست يافته بود که دال بر ارتباط بانک واتيکان با گروه تبهکار مافيا بود و مافيا به همين دليل دختر او را ربود که او را وادار به سکوت کند. بنا به اين نظريه دوپدريس در سال ۱۹۹۰ در ارتباط با آدمربايی هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

بيست سال است که برخی، از اين نظريه که استخوانهای امانوئلا در گور دوپدريس گذاشته شده جانبداری می‌کنند. از آن جمله است پيترو اورلاندی برادر دخترک که خواستار شکافتن گور ياد شده است. واتيکان اين اتهام‌ها را رد می‌کند و گفته است برای پايان دادن به شايعه‌ها آماده است با شکافته شدن گور موافقت کند.

احتمال دارد که استخوانهای دوپديس به جای کم اهميت تری که در هفته‌های آينده اعلام خواهد شد منتقل شود اما حتی اگر استخوانهای دخترک در اين آرامگاه خصوصی پيدا نشود مرگ اسرار‌ آميز او همچنان لاينحل باقی خواهد ماند. از ديگر شايعات در مورد امانوئلا يکی هم اين است که باند تبهکار ماگليانا اين دخترک را به سفارش افراط گرايان ترک ربودند که خواهان آزادی علی آگجا متهم به اقدام به قتل پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۸۱ بودند و می‌خواستند از دخترک به عنوان گروگان برای معاوضه استفاده کنند.

در همين حال شماری نيز دست آلوده پل مارسينکوس مديرکل پيشين بانک واتيکان را می‌بينند که مسبب ورشکستگی بزرگترين بانک خصوصی ايتاليا يعنی بانک آمبروسيانو در سال ۱۹۸۲ بود. پس از برملا شدن خبر اين رسوايی جسد روبرت کالوی مديرکل بانک آمبروسيانو در زير پل بلک فرايرز در لندن در حالی که به دار آويخته شده بود پيدا شد.
XS
SM
MD
LG