لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۶

ظريف: جزئيات منتشر شده درباره پیشنهاد هسته ای ایران خيالی است


محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز جمعه ۲۶ مهرماه به گزارش های منتشره در «برخی از رسانه های غربی» در خصوص جزئيات مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ژنو واکنش نشان داده و گفته است که اين گزارش های «خيالی» است.

آقای ظريف در صفحه شخصی اش در فيس بوک در باره مذاکرات ايران و گروه ۵+۱ در ژنو نوشت: «همه مطالبی که برخی رسانه های غربی از قول منابع موثق ايرانی در مورد جزئيات خيالیِ طرح نوشته اند همه حدس و گمان است و هيچ کدام ارتباطی به طرح و بحث های جلسه ندارد»

پيشتر برخی رسانه ها گزارش هايی در خصوص پيشنهاد ايران به کشورهای گروه ۱+۵ برای حل مناقشه هسته ای اين کشور منتشر کرده بودند. «المنانیتور » به نقل از یک مقام ایرانی نوشته بود که پیشنهاد هسته ای ایران به گروه ۱+۵ شامل دو مرحله است که در مرحل اول غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف خواهد کرد.

مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ مهرماه (۱۵ و ۱۶ اکتبر) در ژنو برگزارشد. در پايان اين مذاکرات اعلام شد که دور بعدی مذاکرات در روز های ۱۶ و ۱۷ آبان ماه (۷ و ۸ نوامبر) برگزار خواهد شد.

وزير امور خارجه ايران در فيس بوک خود نوشته است:«مذاکرات ژنو مفيد و سازنده بود. توافق هم کرديم که بحث ها محرمانه بماند. محرمانه ماندن مذاکرات به معنای واهمه داشتن از افشای محتوای آن نيست. اطمينان داشته باشيد که هيچ نگرانی در مورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداريم.»

وی اضافه کرده است:« اما هدف ما از اين مذاکرات رسيدن به تفاهم است و نه بهره برداری های زودگذر تبليغاتی. بنده و همکارانم آمادگی داريم که فشار تبليغاتی را تحمل کنيم ولی به نتيجه مذاکراتی که با حقوق و منافع مردم ايران ارتباط دارد خدشه ای وارد نشود.»

محمد جواد ظريف در بخش ديگری از گزارش خود تصريح کرده است:«مطمئن باشيد که بنده و همکارانم آن چنان استوار و منطقی مذاکره کرده ايم که هيچ نگرانی از افشای مطالب مذاکرات نداريم. ولی چون برای رسيدن به تفاهم وارد اين عرصه دشوار شده ايم و نه برای افشاگری و برد زودگذر و کم فايده تبليغاتی، لذا جزئيات مذاکره را، با کسب اجازه از محضر شريف مردم، محرمانه نگاه می داريم.»

وزیر امور خارجه ایران افزوده است:« بايد از فرصتی که شما مردم با انتخاب حماسی تان به دنيا داديد تا با ايران مقتدر، منطقی و اهل تعامل و گفت وگو کنار بيايند، بهترين استفاده واقعی و عملياتی را بکنيم و گرنه فرصت برای تبليغات بسيار است.»

در همین زمینه، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، روز چهارشنبه گفته بود که طرح ارائه شده از طرف ایران در ژنو «بسیار مفید» است و دولت آمریکا آن را دارای آن سطحی از «جدیت و استحکام» می‌بیند که پیش از این سابقه نداشته است.

ايران پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی رويکرد تازه ای در قبال پرونده هسته ای خود در پيش گرفته است. در دوران رياست جمهوری محمود احمدی نژاد پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شد و در اين دوران شورای امنيت سازمان ملل، اتحاديه اروپا و آمريکا تحريم های گسترده ای را عليه ايران اعمال کردند.

حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بر حل مناقشه هسته ای ايران تاکيد کرده بود.

کشورهای آمريکا، بريتانيا، روسيه، فرانسه و چين به همراه آلمان، گروه ۱+۵، طی سال ها ياخير کوشيده اند تا به راه حلی برای مناقشه هسته ای ايران دست يابند.
XS
SM
MD
LG