لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۲۳

ادعای سازمان مجاهدین خلق در مورد «آگاهی» از جزئیات حمله به تأسیسات نفتی عربستان


سازمان مجاهدین خلق با برگزاری نشستی درباره حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی مدعی شد که از جزئیات این حمله باخبر است.

این سازمان می‌گوید که تصمیم به این حمله در شورای امنیت ملی ایران اتخاذ شده است.

علیرضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، روز دوشنبه، ۹ مهر در نشستی مدعی شد که مصوبه شورای عالی امنیت ملی به تائید آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی رسیده است.

این مطالب از سوی نمایندگی شورای ملی مقامت در آمریکا روز دوشنبه در نشستی مطبوعاتی در واشینگتن بیان شده است.

در این نشست مطبوعاتی، علیرضا جعفرزاده جزئیات مختلفی از این حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان بیان کرد اما شواهدی برای اثبات گفته‌های خود ارائه نداد و اظهارات او نیز هنوز به تأیید منابع دیگری نرسیده است.

به گفته آقای جعفرزاده، محمد فلاح، معاون فرمانده هوافضای سپاه، محمود باقری کاظم‌آباد فرمانده موشکی نیروی هوا و سعید آقاجانی فرمانده شاخه پهپادی هوافضای سپاه «در این عملیات شرکت داشته‌اند و قبل از حمله به پایگاه امیدیه در ۸۵ کیلومتری شهر اهواز رفته‌اند».

محمود باقری کاظم‌آباد که آقای جعفرزاده از او نام برده، یکی از چند نفری است که پس از حمله به آرامکو در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفتند.

وی گفت که تعدادی از فرماندهان سپاه نیز پس از این حمله به «پایگاه امیدیه رفته‌اند اما از برنامه آنان اطلاعی در دست نیست».

سخنگوی سازمان مجاهدین خلق گفت که در این حمله «موشک‌های کروز که در سایت پارچین ساخته شده» استفاده شده‌است.

شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق، به رادیو فردا گفت که این اطلاعات بر اساس اطلاعات این سازمان«از درون» حکومت جمهوری اسلامی به‌دست آمده است.

جزئیاتی که مجاهدین خلق مدعی آگاهی از آنهاست

شاهین قبادی به رادیو فردا می‌گوید که تصمیم این حمله در جلسه شورای عالی امنیت ایران با حضور روحانی و ظریف گرفته شده‌است و شماری از فرماندهان ارشد سپاه نیز در این جلسه شرکت داشتند.

به گفته او به‌جز حسن روحانی و محمدجواد ظریف،‌شماری از فرماندهان ارشد سپاه ازجمله حسین سلامی، قاسم سلیمانی، غلامعلی رشید و امیرعلی حاجی‌زاده در این جلسه شرکت داشته‌اند و آیت‌الله خامنه‌ای غلامعلی رشید و امیرعلی حاجی‌زاده را مسئول اجرای این طرح کرد.

به گفته او «ستاد فرماندهی تاکتیکی عملیات به فرماندهی سرتیپ محمد فلاحی از یک هفته قبل در پایگاه امیدیه در خوزستان مستقر شد.»

کانال تلگرامی سازمان مجاهدین خلق نیز در مورد این موضوع می‌نویسد که «عده‌ای از افسران پاسداران، متخصص موشکی و پهپادی از پایگاه ماهشهر نیز به امیدیه منتقل شدند. موشک‌های کروزی که در مجتمع صنایع نظامی در پارچین تهران ساخته شده بود در این حمله به‌کار گرفته شده‌است.»

این کانال در ادامه می‌نویسد که «سرتیپ فلاحی معاونت عملیات نیروی هوا فضای سپاه طرح را عملیاتی نمود. این معاونت در ستاد فرماندهی هوافضای سپاه واقع در پادگان دستواره (در منطقه چیتگر- شمال‌غرب تهران) قرار دارد. طرح عملیاتی و اجرایی نهایی، در ستاد مرکزی موسوم به خاتم‌الانبیا، توسط سرلشکر غلامعلی رشید چک و مورد تأیید قرار گرفت.»

به گفته سازمان مجاهدین خلق «حدود یک هفته قبل از حمله موشکی، اکیپ فرماندهان این عملیات، از ستاد نیروی هوافضای سپاه از تهران به استان خوزستان در جنوب غرب ایران رفتند. برخی از فرماندهان این اکیپ که شناسایی شده‌اند به قرار زیر هستند: پاسدار سرتیپ محمد فلاح معاون عملیات نیروی هوافضا، پاسدار سرتیپ محمود باقری کاظم‌آباد فرمانده موشکی نیروی هوافضا، سرتیپ پاسدار سعید آقاجانی فرمانده پهپادی نیروی هوافضا.»

شبه‌نظامیان شیعه حوثی یمن که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردارند روز شنبه، ۲۳ شهریورماه، مسئولیت این عملیات مخرب را بر عهده گرفته و اعلام کردند که این اقدام با ده پهپاد انجام شده است.

دو «کارخانه آرامکو» در بقیق و خریص، در شرق عربستان سعودی، هدف حمله با پهپاد بوده‌اند.

آمریکا و عربستان سعودی ایران را به نقش داشتن در این حملات متهم کرده‌اند اما مقامات جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده‌اند.

در همین زمینه، عربستان روز ۲۷ شهریور بقایای «موشک‌های کروز و پهپادهای ایرانی» را که می‌گوید در حمله اخیر به تاسیسات نفتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است به نمایش گذاشت.

به گفته سخنگوی وزارت دفاع عربستان، این حمله از شمال عربستان صورت گرفته و از ۱۸ پهپاد و هفت موشک‌ کروز برای این حمله استفاده شده بود.

با وجود این، مقام‌های حکومت ایران می‌گویند سلاح‌های استفاده شده در این حمله متعلق به حوثی‌های یمن بوده‌اند.

سازمان مجاهدین خلق پیش از این نیز افشاگری‌هایی درباره برنامه اتمی و نظامی جمهوری اسلامی داشته است. از جمله این سازمان در سال ۲۰۰۲ دست به افشای برنامه ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز زد.

XS
SM
MD
LG