لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۱

حوثی‌ها می‌گویند در حمله هوایی ائتلاف عربی ده‌ها زندانی کشته شده‌اند


این حمله در ذمار رخ داده است
این حمله در ذمار رخ داده است

ائتلاف عربی به رهبری عربستان روز یکشنبه ۱۰ شهریور تأیید کرد مواضع تسلیحاتی حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران در یمن را بمباران کرده، اما حوثی‌ها می‌گویند در این حمله یک زندان هدف قرار گرفته و ده‌ها زندانی کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ائتلاف عربی می‌گوید به مواضع حوثی حمله هوایی کرده‌است و در حمله‌ای که به پایگاه «ذمار» شده، موشک‌ها و پهپادهای حوثی‌ها هدف قرار گرفته‌است.

ساکنان منطقه به رویترز گفته‌اند شش حمله هوایی به تأسیسات حوثی‌ها که قبلاً بازداشتگاه این گروه بود انجام شده‌است.

سخنگوی وزارت بهداشت حوثی‌ها نیز به تلویزیون رسمی این گروه، المسیره، گفته‌است جسد ۶۰ نفر از زیر آوارهای زندانی که هدف حمله قرار گرفته بود، بیرون کشیده شده و شمار کشته‌ها احتمالاً افزایش یابد.

رویترز می‌نویسد بصورت مستقل نمی‌تواند شمار کشته‌هایی که ادعا شده را تأیید کند، اما ساکنان محلی به این خبرگزاری گفته‌اند که حملات «بسیار قوی و هولناک بود و شهر را تکان داد. بعد صدای آمبولانس‌ها شنیده شد».

حوثی‌ها در سال ۲۰۱۴ با شورش علیه دولت، بخش‌های عظیمی از یمن را تحت کنترل گرفتند و ائتلاف عربی به رهبری عربستان از سال ۲۰۱۵ علیه این گروه وارد جنگ شده‌است. طی ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی از حمله حوثی‌ها با موشک و پهپاد به تأسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان منتشر شده‌است.

سازمان ملل دولت قانونی یمن به رهبری عبد ربه منصور هادی را به رسمیت می‌شناسد و ائتلاف عربی با حمایت غرب، در حمایت از آقای هادی بیش از چهار سال است علیه حوثی‌ها می‌جنگند.

اخیراً گزارش‌هایی دربارهٔ تمایل دولت دونالد ترامپ برای مذاکره مستقیم با حوثی‌ها منتشر شد، اما آمریکا و حوثی‌ها هنوز این موضوع را تأیید نکرده‌اند.

المسیره همچنین از قول کمیته امور زندان‌های گروه حوثی گزارش داده‌است که در زندان مورد ادعای این گروه که هدف قرار گرفته، ۱۷۰ نفر در بازداشت بوده‌اند.

سازمان ملل بحران یمن را «جدی‌ترین بحران انسانی کنونی جهان» نامیده و ماه‌هاست برای صلح در این کشور تلاش می‌کند، اما راه به جایی نبرده‌است.

در کنار حوثی‌ها، جنگ با گروه‌های جدایی‌طلب‌ در بخش دیگری از یمن، خصوصاً شهر عدن نیز اوج گرفته‌است.

امارات متحده عربی ۸ شهریورماه اعلام کرد در حملات هوایی به جنوب یمن «شبه‌نظامیان» را هدف گرفته و همزمان دولت رسمی یمن می‌گوید در این حملات صدها نفر کشته و مجروح شده‌اند.

این بیانیه می‌گوید «هدف حملات هوایی دقیق و مستقیم در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گروه‌های تندرو بوده‌اند»، اما اشاره‌ای به نام آنها نکرده‌است. در این منطقه، گروه‌های سلفی تندرو نیز حضور دارند.

منابع: رویترز، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG