لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

هشدار سازمان بهداشت جهانی در مورد شیوع جدید وبا در یمن


کودک یمنی مبتلا به وبا در صنعا
کودک یمنی مبتلا به وبا در صنعا

سازمان بهداشت جهانی روز جمعه گفت یمن با خطر شیوع جدید بیماری وبا روبه‌رو است و به خاظر سوء تغذیه میزان تلفات بیشتر خواهد بود. سازمان ملل متحد نیز امیدوار است برقراری آتش‌بس در شمال کشور امکان واکسینه کردن مردم را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیتر سالاما رئیس بخش واکنش اضطراری سازمان بهداشت جهانی در یک نشست رسانه‌ای در شهر ژنو گفت: «در سال‌های اخیر دو موج گسترده شیوع وبا در یمن روی داده و متأسفانه اطلاعات جمع‌آوری شده در روزها و هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که این کشور با خطر یک همه‌گیری دیگر روبه‌رو است.»

او افزود: «ما از همه طرف‌های درگیر در جنگ می‌خواهیم که طبق قوانین بین‌المللی رفتار کرده و به درخواست سازمان ملل متحد و جامعه بین‌المللی برای برقراری سه روز آتش‌بس و آرامش کامل احترام بگذارند تا ما بتوانیم کار واکسینه کردن غیرنظامیان را انجام دهیم.»

در نواحی شمالی یمن هیچگاه واکسینه کردن مردم با واکسن نوشیدنی انجام نشده ولی قرار است سه هزار کارمند بهداشت طی سه روز آینده بیش از ۵۰۰ هزار نفر را در شهر حدیده و اطراف آن واکسینه کنند. حدیده مهمترین بندر و یکی از محورهای مهم طرح سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ است.

روز سه‌شنبه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی یک بندر ماهیگیری و یک بازار ماهی در حدیده را که در کنترل شورشیان حوثی است هدف حملات هوایی قرار داد و به گفته منابع پزشکی یمن ۲۶ نفر در این حملات کشته شدند.
بیمارستان الثوره، بزرگترین بیمارستان یمن نیز در این حملات آسیب دید.

«لیز گرنده»، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در یمن، در بیانیه‌ای گفت صدها هزار نفر از مردم برای حفظ سلامت خود به این بیمارستان وابسته‌اند.

او افزود: «تمام روزهای این هفته در حدیده موارد جدیدی از ابتلا به بیماری وبا دیده‌ایم و اکنون این وضعیت برای بیمارستان پیش آمده‌است. پیامدهای این حملات وحشتناک است. همه تلاش‌های ما برای مقابله با بدترین مورد شیوع وبا در جهان اکنون به خاطر افتاده‌است.»

پیتر سالاما گفت به ساختمان اصلی بیمارستان آسیبی وارد نشده ولی بخش‌های جنبی و خدماتی بخصوص بخش آمارگیری آسیب دیده‌اند و این روی فعالیت کارکنان و آمادگی آنها برای کارزار واکسینه کردن مردم تأثیر گذاشته‌است.

او گفت موارد ابتلا به وبا در سال جاری کمتر از سال گذشته بود که در نهایت به ۱٫۱ میلیون مورد رسید؛ ولی افزایش مداوم موارد ابتلا در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که یک همه‌گیری دیگر در راه است.

موارد پیشین شیوع گسترده وبا شاید به تقویت مصونیت مردم یمن در برابر این بیماری کمک کرده باشد ولی سایر بیماری‌ها و بخصوص سوءتغذیه دستگاه دفاعی بدن مردم را تضعیف کرده‌است.

پیتر سالاما در بخش دیگری از نشست خبری روز جمعه گفت: «به احتمال زیاد موارد تأثیرگذاری متقابل وبا و سوء تغذیه در آینده بیشتر خواهد شد. این نه فقط به معنای افزایش موارد ابتلا به وبا بلکه باعث افزایش موارد مرگ بر اثر ابتلا به این بیماری خواهد شد چون مردم از نظر جسمانی دیگر توان لازم برای مبارزه با این بیماری را ندارند.»

XS
SM
MD
LG