لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۷

«بازداشت شمار دیگری از دراویش گنابادی در کیش»


سر در یکی از حسینیه‌های دراویش (عکس: Afp)
سر در یکی از حسینیه‌های دراویش (عکس: Afp)

در دور تازه از برخورد با دراویش نعمت‌اللهی گنابادی، پنجشنبه شب، شماری از دروایش گنابادی کیش توسط مأموران امنیتی دستگیر شدند که سه نفر از آنان همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

فرشید یداللهی، وکیل دراویش گنابادی کیش، در گفت‌وگو با رادیو فردا با اشاره به این موضوع، افزود که این تعداد در شامگاه پنجشنبه، پس از برگزاری نماز جماعت و مجلسی که در منزل یکی از آنها برقرار بود، توسط نیروهای انتظامی و امنیتی و بدون ارائه مجوز قضایی دستگیر شده‌اند.

آقای یداللهی از عبدالرضا گودرزی، رضا انتصاری، احمد گودرزی، امین گودرزی، تورج یگانه و مهران اسدپور به عنوان دستگیرشدگان روز پنجشنبه نام برد و گفت: با وجود آزادی شماری از دستگیرشدگان در نیمه شب گذشته، عبدالرضا گودرزی، رضا انتصاری و مهران اسدپور، همچنان در بازداشت به سر می‌برند.


به گفته آقای یداللهی این سه تن قرار است روز شنبه به دادگاه تحویل و در آنجا تفهیم اتهام شوند.

این در حالی که پیشتر دادگاه کیش با ارسال اخطاریه‌ای از آقای عبدالرضا گودرزی و همسر و داماد وی خواسته بود تا در روز شنبه خود را به این دادگاه معرفی کنند.


این وکیل دادگستری در خصوص اتهامی که متوجه این دسته از دراویش گنابادی است گفت که دلیل بازداشت این افراد هنوز روشن نیست اما بر اساس پرونده‌هایی که در هفته‌های گذشته در دادگاه کیش تشکیل شده، تشکیل مجالس درویشی و درویش بودن به عنوان اتهام طرح شده است.


آقای یداللهی گفت که حتی از این افراد تعهد گرفته شده که نباید در تجمعات درویشی حضور داشته باشند یا مجالس درویشی تشکیل دهند.


فرشید یداللهی؛ وکیل دادگستری

وکیل دراویش گنابادی با ابراز تعجب از برخوردهای دادگاه کیش، اقدامات صورت گرفته در کیش را خلاف قانون اساسی، اعلامیه حقوق بشر و قانون حقوق شهروندی خواند و گفت که دراویش گنابادی معتقدند درویشی ربطی به سیاست ندارد و عقیده مذهبی آنها در فرهنگ ایران جاری است چرا که در ادبیات ایران فرهنگ تصوف و عرفان به چشم می‌خورد.

وی دلیل برخوردهای اخیر با دراویش به ویژه دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی را وجود کسانی دانست که «با تحجر و جمود فکری با تصوف و عرفان دشمنی دارند و می‌خواهند همه مردم به یک صورت فکر کنند و یک عقدیه داشته باشند.»

برخورد با دراویش گنابادی در شهرهای مختلف از جمله کیش به تازگی شدت گرفته و از جمله در روز یکشنبه ۸ دی ماه، ماموران اداره اطلاعات جزیره کیش، با حمله به شماری از دراویش گنابادی نعمت اللهى، آنها را مورد ضرب و شتم قرار دادند.


در جریان این حمله به دراویشی که جلو در ورودی حسینیه دراویش در حال نمازگزاری بودند، نمازگزاران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و شماری از آنان نیز بازداشت شدند.


مأموران امنیتی همچنین در همان روز با مراجعه به خانه‌های پنج تن از دراویش گنابادی ضمن بازرسی خانه‌ها، این دراویش را بازداشت و به اداره اطلاعات کیش منتقل کردند.


XS
SM
MD
LG