لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۵

طرح آلمان؛ امکان گفت‌وگو بين تهران و واشینگتن


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در کنار حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در کنار حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان

کارشناسان سياست خارجی آلمان طرحی را برای تدوين راهبرد سياسی جديد در افغانستان ارائه کرده‌اند که متضمن گفت‌وگوی کشورهای همسايه افغانستان و اعضای دائمی شورای امنيت است.


متحدان محافظه‌کار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه‌شنبه خواستار تشکيل يک «گروه تماس» بين‌المللی در مورد افغانستان شدند.


گروهی از کارشناسان سياست خارجی ائتلاف محافظه‌کار خانم مرکل در مقاله‌ای که هم‌زمان با مراسم تحليف رئيس جمهوری جديد آمريکا انتشار يافت، خواستار اتخاد رويکرد جديدی نسبت به افغانستان شدند.


اين رویکرد جدید، که هدف آن به وجود آوردن يک راهبرد جديد سياسی برای ثبات ‌بخشيدن به افغانستان ذکر شده است، پیشنهاد کرده است که کشورهای همسايه افغانستان، از جمله ايران، در اين گروه شرکت داشته باشند.


در مقاله کارشناسان سیاست خارجی متحدان خانم مرکل آمده است که افزايش نيروهای نظامی، که باراک اوباما پشتيبان آن است، به تنهايی وخامت اوضاع امنيتی در افغانستان را رفع نمی‌کند.


از همين رو این مقاله ترسيم و پی‌گيری راهبردی سياسی را امری ضروری دانسته است.

«چنین ابتکار سياسی‌ای در مورد افغانستان، اگر منتهی به گفت‌وگوهای مستقيم بين تهران و واشینگتن بشود، قظعا سودمند خواهد بود»
آندریاس شاکن‌هوف

در اين مقاله تصريح شده است: «با توجه به نبود يک مجمع مشورتی بين‌المللی در مورد افغانستان، يک گروه تماس بين‌المللی که شورای امنيت سازمان ملل متحد بدان مشروعيت قانونی بخشيده باشد، می‌تواند اين مهم را بر عهده بگيرد».


اين مقاله همچنین می‌افزاید: «افغانستان، پنج عضو دائم شورای امنيت، نمايندگان اتحاديه اروپا، و همچنین کشورهای همسايه افغانستان بايد عضوی از اين گروه تماس باشند».


آندرياس شاکن‌هوف، يکی از نويسندگان اين مقاله، بر اين نکته تأکید کرده است که منظور از همسايگان افغانستان در اين مقاله مشخصا کشورهای ايران و پاکستان هستند.


در اظهارنظر آقای شاکن‌هوف، که دفتر او آن را منتشر کرده، آمده است: «چنین ابتکار سياسی‌ای در مورد افغانستان، اگر منتهی به گفت‌وگوهای مستقيم بين تهران و واشینگتن بشود، قظعا سودمند خواهد بود».


اگر چه نام آنگلا مرکل بر پای اين مقاله نيست، اما از آنجايی که نويسندگان اين مقاله برخی از متحدان اصلی او به شمار می‌روند می‌توان اين گونه برداشت کرد که اين مقاله بازتابی از نظرات شخص او نيز هست.


ژاک شيراک، رئيس جمهوری سابق فرانسه، ايده مشابهی را در سال ۲۰۰۶ مطرح کرد اما واشینگتن نسبت به آن برخوردی سرد داشت و از آن حمايت نکرد.


دولت باراک اوباما، آن طور که اعلام کرده است، از کشور‌های اروپايی خواهد خواست تا مشارکت بيشتری در ايجاد امنيت و ثبات در افغانستان داشته باشند؛ اما آلمان چندان تمايلی به فرستادن نيروهای نظامی بيشتر به افغانستان ندارد و اعتقاد دارد که اولویت نخست بايد بحث و تدوين راهبردی جديد برای ثبات اين کشور باشد.


آلمان از رویکرد جدید آمریکا در قبال ایران استقبال کرده است. بر خلاف جرج بوش، رئيس جمهوری پيشين آمريکا، باراک اوباما با ديدی باز به گفت‌وگو با ايران می‌نگرد.

XS
SM
MD
LG