لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

سهم زنان از انتخابات شوراهای استانی عراق


یک نامزد انتخابات شوراهای استانی عراق مشغول تبلیغ خانه به خانه
یک نامزد انتخابات شوراهای استانی عراق مشغول تبلیغ خانه به خانه

۳۱ ژانویه برابر با دوازدهم بهمن ماه، در ۱۴ استان از مجموع ۱۸ استان عراق، انتخابات شوراهای استانی برگزار می‌شود. در این روز، عراق به مدت ۱۰ ساعت کارزار انتخاباتی ۱۴ هزار و ۵۰۰ نامزد برای کسب ۴۴۰ کرسی، خواهد بود. یک چهارم این نامزدها را زنان تشکیل می‌دهند.

برخلاف معمول که در هر انتخاباتی، نامزدها، خواهان تبلیغات گسترده برای به نمایش در آوردن نقاط قوت خود به مردم هستند، تجربه انتخابات گذشته در این کشور نشان داده که مورد توجه زیاد قرار گرفتن کاندیداها ممکن است حذف فیزیکی آنها را از گردونه رقابت انتخاباتی به دنبال داشته باشد.

یک نامزد زن انتخابات شوراهای استانی عراق می‌گوید: «من به خاطر تهدیدها از نصب پوسترهای تبلیغاتی خود می‌ترسم، جامعه ما هنوز یک جامعه مردسالار است. »
حاتم الحسینی از نامزدهای حزب «نوری مالكی » نخست‌وزیری عراق و یکی از اعضای حزب اسلامی طارق هاشمی، معاون رئیس جمهوری عراق از جمله افرادی هستند که در رقابت‌های انتخاباتی، جان خود را از دست دادند.

اگر چه تدابیر امنیتی برای حفظ جان کاندیداها از سوی دولت عراق اندیشیده شده، اما به گفته پلیس بابل با توجه به کثرت نامزدها، نیروهای پلیس قادر به تامین امنیت یک یک کاندیداها نیستند. عدم تمهیدات کافی به منظور حفاظت از جان کاندیداها، نامزدها به خصوص زنان را، برای شرکت در انتخابات با تردید روبه‌رو کرده است.

لیزا نیسان، کاندیدای حزب ملی آشوری‌ها که یک گروه مسیحی است درباره عدم امنیت کافی در عراق می‌گوید: «من به خاطر تهدیدها از نصب پوسترهای تبلیغاتی خود می‌ترسم، جامعه ما هنوز یک جامعه مردسالار است. »

اعلام نام کامل نامزدهای انتخاباتی در انتخابات پیش رو نیز از دیگر مشکالاتی است که بسیاری از افراد واجد شرایط نامزدی برای شرکت در انتخابات به ویژه زنان را با تردید روبه‌رو کرده است.

پیش از این، نام و نام خانوادگی کاندیداها به طور کامل منتشر نمی‌شد، بلکه فقط از احزاب و ائتلاف گروه‌های شرکت‌کننده نام برده می‌شد. این امر موجبات نگرانی مقام‌های عراقی مبنی بر نرسیدن تعداد کل کاندیداهای زن به ۲۵ درصد را فراهم کرده است.

سعید عرقات، نماینده سازمان ملل در عراق معتقد است، نامزدی انتخابات در عراق به جرأت زیادی نیاز دارد.

آمریکایی‌ها بیم آن دارند که اختلافات در این رقابت‌ها تا جایی بالا بگیرد که عراق را تا آستانه نا آرامی و خشونت پیش ببرد و همین امر باعث شده که ارتش آمریکا به منظور تامین امنیت ناظران خارجی در این انتخابات حضور یابند.

در انتخابات پیش‌روی شوراهای استانی عراق که برای نخستین بار بعد از سقوط حکومت صدام حسین در سال ۲۰۰۱، برگزار می‌شود، این اولین بار است که احزاب شیعه به جای به‌وجود آوردن ائتلافی همگرا، علاوه بر رقابت با احزاب و جناح‌های کرد و سنی با یکدیگر هم رقابت می‌کنند.

گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که انتخابات شوراهای استانی عراق، تنش‌های زیادی را میان احزاب عراقی به‌وجود بیاورد.

XS
SM
MD
LG