لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۰

فرانسه یک ناو خود را در آب‌های نزدیک غزه مستقر می‌کند


نیکولا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه، دستور داد یک ناو آن کشور برای جلوگیری از رسیدن احتمالی سلاح به نیروهای حماس، در آب‌های مدیترانه مستقر شود.


دفتر ریاست جمهوری فرانسه شامگاه جمعه، با انتشار بیانیه‌ای، اعلام کرد این ناو هر چه سریع‌تر در آب‌های بین‌المللی نزدیک غزه مستقر می‌شود و با اسرائیل و مصر در تعاملی کامل خواهد بود.


به گزارش آسوشیتدپرس، ناو اعزامی فرانسوی روز جمعه رهسپار منطقه شده و به سیستم راداری مجهز است که توانایی کشف محموله‌های مشکوک را دارد. هلیکوپترهای این ناو نیز مأموریت دارند بر فراز آب‌های منطقه پرواز کنند.


در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه، هدف از اعزام این ناو به آب‌های منطقه، «استحکام بخشیدن به آتش‌بس شکننده» ذکر شده است.

آقای سرکوزی، که در طول بحران اخیر دو بار به منطقه سفر کرد، از وزیر خارجه کابینه‌اش، برنار کوشنر، خواسته است تا با «همکاری نزدیک» با آمریکا و اروپا راه‌های دیگری را برای جلوگیری از ارسال سلاح به نوار غزه نیز جست‌وجو کنند.


جزییات همکاری نظامی اسرائیل و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه در دیدار وزیر خارجه اسرائیل با همتایان اروپایی او دربروکسل بررسی شد.


از سوی دیگر، آمریکا نیز اعلام کرده است که نیروهای نظامی مصر را در امر جلوگیری از رسیدن جنگ‌افزار به داخل غزه آموزش می‌دهد.


بازگشایی مدرسه سازمان ملل در غزه


در نخستین شنبه آتش‌بس گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مدارس وابسته به آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسینطینیان، اونرا، بازگشایی شده است.


از حدود یک و نیم میلیون نفر جمعیت غزه، حدود نیم میلیون کودک و نوجوان در حال تحصیل هستند که ۲۰۰ هزار نفر از آنها در مدارس اونرا درس می‌خوانند.


در جریان تهاجم نظامی ارتش اسرائیل به نوار غزه، حدود ۳۰ مدرسه بر اثر بمباران‌ها ویران شد یا خسارات کلی دید. در طول این تهاجم ۲۲ روزه، مدارس در حکم پناهگاه بیش از ۹۰ هزار فلسطینی شمرده می‌شدند.

یک سوم کشته شدگان و یک چهارم مجروحان بحران اخیر از کودکان و نوجوانان فلسطینی بوده‌اند.


مقام‌های آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل به فلسینطینیان، اونرا، گفته‌اند که برای کاهش رنج دانش آموزان بر تلاش‌های خود خواهند افزود.


جان گینگ، رئیس اونرا در غزه، از دولت باراک اوباما خواست «راهی جدید» برای حل معضل اسرائیلی- فلسطینی در پیش بگیرد و «با مردم عادی غزه وارد گفت‌وگو شود».


اونرا خواهان انجام تحقیقات مستقلی درباره رخدادهای غزه است.

XS
SM
MD
LG