لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۰

درگيری در مرز غزه دو کشته بر جای گذاشت


 سرباز اسرائيلی در مرز غزه، ۳۰ دی ماه ۱۳۸۷
سرباز اسرائيلی در مرز غزه، ۳۰ دی ماه ۱۳۸۷
ارتش اسرائيل می‌گويد صبح روز سه‌شنبه يک گشتی ارتش اين کشور در گذرگاه مرزی کيسوفيم، با انفجار بمب متوقف شد.

رويه خبری ارتش اسرائيل آن است که تا زمان خبر يافتن خويشاوندان فرد کشته شده، تعداد تلفات نيروها را اعلام نمی‌کند.

در اين باره شبکه العربيه گزارش داد که در جريان انفجار يک سرباز اسرائيلی کشته و سه سرباز ديگر مجروح شدند.

فلسطينی‌های ساکن در منطقه مرکزی باريکه غزه به خبرنگاران گفته‌اند که هليکوپترهای اسرائيلی در منطقه در حال گشت‌زنی هستند و صدای رد و بدل شدن آتش از منطقه درگيری به گوش می‌رسد.

لحظاتی بعد از انفجار و در تبادل آتش در همين منطقه، يک فلسطينی که به گفته مقامات يک بيمارستان در غزه، مشغول کار در مزرعه خود بوده، با شليک گلوله کشته شد.

اسرائيل روز ۲۸ دی و جنبش حماس روز ۲۹ دی به طور يک‌جانبه اعلان آتش‌بس کردند و از آن زمان تاکنون اين نخستين باری است که درگيری بين ارتش اسرائیل و شبه‌نظاميان فلسطينی گزارش می شود.

هيچ گروهی تاکنون مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته ‌است.

علاوه بر حماس گروه‌های ديگر فلسطينی از جمله جهاد اسلامی نيز پيشتر با اعلان آتش‌بس موافقت کرده بودند.

ادامه مذاکرات صلح

در اين ميان مصر به عنوان ميانجی به گفتگو با مقامات اسرائيلی و حماس ادامه می‌دهد تا راه را برای رسيدن به يک آتش‌بس پايدار هموار کند.

روز دوشنبه يک مقام جبهه دموکراتيک برای آزادی فلسطين به خبرگزاری فرانس پرس گفت مصر پيشنهاد کرده که آتش‌بسی با توافق طرفين از روز ۱۷ بهمن ماه برقرار شود.

همين فعال فلسطينی اضافه کرد: «اين پيمان آتش‌بس موارد ديگری از جمله باز شدن گذرگاه‌های مرزی به غزه را نيز در بر می‌گيرد و بين اسرائيل و پنج سازمان فلسطينی فتح، حماس، جبهه دموکراتيک و جبهه خلق برای آزادی فلسطين، و جهاد اسلامی، به امضاء خواهد رسيد».

يک مقام حماس نيز به خبرگزاری رويترز گفته است که اين جنبش پيشنهاد اسرائيل در مورد يک توافقنامه قابل تمديد ۱۸ ماهه آتش‌بس را در دست بررسی دارد.
XS
SM
MD
LG