لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۹

انتشار آمارهای رسمی و هشدار دهنده از تلفات آلودگی هوای تهران


آلودگی هوا در تهران.
آلودگی هوا در تهران.
آمارهای مرکز فوريت های پزشکی ايران نشان می دهد که در روزهای تشديد آلودگی هوای تهران، شمار بيماران تنفسی « افزايش تا ۶۰ درصدی » را به دنبال داشته است.

رييس اداره اورژانس بيمارستانی مرکز فوريت های پزشکی کشور با اشاره به وجود شواهد علمی مبنی بر تشديد بيماريهای مرتبط با سيستم قلبی، عروقی، و ريوی براثر افزايش آلاينده های هوا ، به خبرگزاری ايسنا گفت « در عمل نيز طبق بررسی های انجام شده در شهر تهران اين فرضيه علمی ثابت شد.»

به گفته دکتر نادر توکلی مطالعات پژوهشی در سطح بيمارستان های مرکزی شهر تهران درباره بيماری های تنفسی و ارتباط سنجی با نوع آلاينده ها به انجام رسيده و نتايج اين پژوهش نشان می دهد که بيشترين عامل مرتبط با تشديد بيماری های تنفسی دی اکسيد گوگرد ، ذرات معلق و منواکسيد کربن است.

مرگ ۷ هزار نفر بر اثر آلودگی هوا
آمارافزايش قابل توجه بيماران تنفسی همزمان با تشديد آلودگی هوای تهران از سوی مرکز فوريت های پزشکی کشور در حالی منتشر می شود که ۹ بهمن ماه سخنگوی فراکسيون محيط زيست مجلس شورای اسلامی آمار رسمی مرگ مير ناشی از آلودگی هوای تهران را از سال ۸۴ تا ۸۶ را هر ماه به طور مستقيم ۱۴۰۰ نفر، و ۱۶ هزار نفر در سال اعلام کرد.
محمد هادی حيدر زاده مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست گفت که « براساس آمار سازمان بهشت زهرا« تنها در يک هفته با شدت گرفتن آلودگی هوای پايتخت ۱۵ درصد بر آمار مرگ براثر ايست قلبی افزوده شده ، رسانه های نزديک به دولت اين آمار را تکذيب کردند.»
انوشيروان محسنی بندپی، مخبر کميسيون محيط زيست مجلس همچنين به خبرگزاری ايسنا گفت « آلودگی هوا ابعاد ديگری نيز چون انتشار گاز منوکسيد کربن و موارد ديگر دارد که بر روی بسياری از بيماريها و تشديد آنها نقش دارد که معمولا در جايی محاسبه نمی شود و طبق اين تاثيرگذاری غيرمستقيم، ميتوان به آمار حدود ٧ هزار تن در ماه نيز اشاره کرد؛ زيرا در خيلی از مرگ ها آلودگی هوا نقش تشديدکننده و سرعت دهنده داشته است. »
آقای محسنی بندپی که خود نيز پزشک و نايب رييس کميسيون بهداشت مجلس شورای اسلامی است ، همچنين گفت « تحقيقات انجام شده نشان می دهد آلودگی هوا بر سقط جنين، تشديد بيماری های قلبی، مشکلات بيماران تالاسمی و تشديد سرطان ريه موثراست و به نظر ميرسد مرگ ناشی از وجود بيش از حد منوکسيدهای کربن که به جای اکسيژن در ريه حالت خفگی ايجاد ميکند بيشتر از اعداد و ارقام اعلامی است و آمار هم نگرانکننده و هم هشداردهنده است. »
در ۲۶ آذر ماه سال جاری و پس از آنکه محمد هادی حيدر زاده مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست گفت که « براساس آمار سازمان بهشت زهرا« تنها در يک هفته با شدت گرفتن آلودگی هوای پايتخت ۱۵ درصد بر آمار مرگ براثر ايست قلبی افزوده شده ، رسانه های نزديک به دولت اين آمار را تکذيب کردند.»
روزنامه ايران، ارگان رسمی دولت، در اين خصوص به نقل از عباس زارع نژاد مدير روابط عمومی وزارت بهداشت آمار ارائه شده از سوی شهرداری تهران را « غير کارشناسی »خواند و نوشت « آمار غيرکارشناسی مسئولان شهرداری درباره مرگ ناشی از آلودگی هوا کذب محض است و اساساً اين نهاد در جايگاه اعلام اين آمار نيست و پزشکی قانونی بايد در اين زمينه اظهار نظر کند. »
اما تنها چند هفته بعد در ۲۷ دی ماه ، نايب رييس مجلس شورای اسلامی در همايش «حقوق محيط زيست با رويکرد آلودگی هوا » ضمن انتقاد از کمکاری سازمان حفاظت محيط زيست در پرونده آلودگی هوای تهران ، گفت که بنابر گزارش کميسيون اصل ۹۰ مجلس « آلودگی هوا در تهران به طور متوسط موجب کاهش ۵ سال از عمر تهرانی ها شده است. »
دادستان کل کشور نيز در همان همايش اختلاف سياسی ميان دولت و شهرداری تهران و عدم تخصيص بودجه مصوب از سوی دولت به متروی تهران را موجب وخيم تر شدن آلودگی هوای تهران اعلام کرد.
دری نجف آبادی با تاکيد براينکه « وضعيت آلودگی هوای امسال نسبت به سال گذشته به هيچ عنوان مطلوب نيست » گفت « بحث مترو و تامين اعتبارات لازم آن درچارچوبهای مصوب و تامين اعتبار ارزی برای آن ضروری است که در اين راستا نامه ای به رييس جمهوری نوشتيم که تلاش کنيم مشکلات مترو برطرف شود. »
دکتر اردشير محسنی بندپی سخنگوی فراکسيون محيط زيست مجلس با تاکيد براينکه « آلودگی هوای تهران در آستانه بحران است » می گويد « مشکل در اينجا نيست که بگوييم نيروی انتظامی ، شهرداری ، وزارت صنايع و يا سازمان محيط زيست مقصر است ، بلکه اين شرايط حاکی از آن است که عدم مديريت جامع و علمی در برخورد با پديده آلودگی هوا وجود دارد. »
XS
SM
MD
LG