لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

سرکوزی در بغداد، اروپا را به حمایت از عراق فرا خواند


 جلال طالبانی به همراه نيکولا سرکوزی در نشست خبری مشترک، بغداد ۲۲ بهمن ۱۳۸۷
جلال طالبانی به همراه نيکولا سرکوزی در نشست خبری مشترک، بغداد ۲۲ بهمن ۱۳۸۷
نيکولا سارکوزی رئيس جمهوری فرانسه، روز سه شنبه در بغداد، ديگر رهبران اروپايی را به حمايت از عراق و بازسازی اين کشور فرا خواند.

آقای سارکوزی درآغاز اين سفر، با وجود وزش باد شديد در بغداد، در فضای باز و طی مراسمی رسمی از سوی جلال طالبانی مورد استقبال قرار گرفت. اين مراسم به شکل زنده از تلويزيون عراق پخش شد.

رئيس جمهوری فرانسه عراق را به خاطر آنچه که «برگزاری انتخابات موفقيت‌آميز شوراهای استانی» خواند، ستود. اين انتخابات بيش از ۱۰ روز پيش بدون هيچ گونه حادثه عمده خشونت‌باری در اين کشور برگزار شد.

نيکولاسارکوزی نخستين رييس جمهوری فرانسه است که به عراق سفر می کند. او در کنفرانس خبری مشترک با جلال طالبانی رييس جمهور عراق در بغداد گفت : «فرانسه به اتحاد در عراق معتقد است و جهان به عراقی قدرتمند نياز دارد».

آقای سارکوزی همچنين وعده داد در زمينه های اقتصادی و سياسی از عراق حمايت کند.

رئيس‌جمهوری فرانسه به دنبال بازسازی روابط اين کشور با عراق و بهبود رابطه با واشنگتن بوده است. موضع مخالف رييس جمهوری سابق فرانسه با اقدام نظامی آمريکا در عراق، روابط اين کشور را با هر دو طرف تيره کرد.

نيکولا سارکوزی در کنفرانس خبری خود ديگر رهبران اروپايی را نيز به کمک به عراق ترغيب کرد و گفت: «منافع اروپا در اين است که به سوی عراق کمک کرده و از صلح حمايت کند».

رئيس‌جمهوری فرانسه علاوه بر اين امروز با نوری‌المالکی نخست وزير عراق نيز ديدار کرد. نخست وزير عراق پس از اين ملاقات به خبرنگاران گفت که فرانسه سفارت جديدی در بغداد ايجاد خواهد کرد و علاوه بر آن دو کنسولگری نيز در اربيل، در کردستان عراق، و در بصره در جنوب اين کشور خواهد داشت.

آقای سارکوزی همچنين بهبود وضعيت امنيتی در عراق را ستود و گفت که کاهش خشونت‌ها راه را برای سفر وی به عراق هموار کرده است.
مسئولان فرانسوی و عراقی در جريان اين سفر همچنين اعلام کردند که مذاکرات برای ازسرگيری فروش تجهيزات نظامی فرانسوی از جمله هليکوپتر و ديگر ملزومات تسليحاتی که فرانسه در دهه ۱۹۸۰ به عراق فروخته بود، ميان پاريس و بغداد در جريان است.

آقای سارکوزی پس از عراق به سه کشور عُمان، بحرين و کويت نيز سفر خواهد کرد. تأسيس پايگاه نظامی فرانسه در حاشيه خليج فارس از جمله محورهای گفتگو با مقام‌های اين کشورها خواهد بود.
XS
SM
MD
LG