لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

« معامله اسرائیل و حماس جدی‌تر می‌شود»


اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل
اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل
رسانه‌های اسرائیل ملاقات اهود اولمرت، نخست وزیر دولت انتقالی اسرائیل، با رئیس «شباک» (سازمان امنیت داخلی اسرائیل) در بعدازظهر یک‌شنبه را به معنای «جدی‌تر شدن معامله‌ای قریب‌الوقوع با سازمان حماس» تعبیر کردند.

پاسخ‌هایی که سازمان حماس به رئیس سازمان اطلاعات مصر درباره راهکار تثبیت آتش‌بس و معامله احتمالی مبادله زندانیان با اسرائیل داده، در رایزنی‌های اولمرت با اهود باراک، وزیر دفاع، و تسیپی لیونی، وزیر خارجه اسرائیل، نیز مطرح شده است.

با این حال اهود اولمرت شامگاه شنبه گفت: «بدون آزادی گیلعاد شلیط ، سرباز اسرائیلی اسیر در دست حماس، هیچ توافقی با حماس تصویب نمی‌شود».

در مقابل برخی از سران حماس نیز در دو روز اخیر گفته‌اند با آتش‌بس موقت ۱۸ ماهه موافق‌اند، ‌ولی تا آزادی همه زندانیان مورد نظر حماس گیلعاد شلیط به اسرائیل تحویل داده نخواهد شد. شاليط، سرباز اسرائيلی، از سه سال پيش در اسارت حماس است.

فوزی برهوم، یکی از اعضای هیات حماس که در مذاکرات قاهره شرکت دارد، روز یک‌شنبه گفت آزادی گیلعاد شلیط و معامله بر سر او با عزم حماس به آتش‌بس ارتباطی ندارد. آقای برهوم گفت: «آتش‌بس موقتی است.»

در همین حال آوی دیختر، وزیر امنیت داخلی اسرائیل، روز یک‌شنبه به رادیوی سراسری اسرائیل گفت کابینه این کشور با آزادی صدها زندانی امنیتی فلسطینی موافق است، اما چند نفر خاص را که مرتکب قتل‌های سنگین شده و «ابرتروریست» هستند آزاد نمی‌کند.

علی برکه، یکی از سران حماس در سوریه، در مصاحبه‌ای با شبکه «العالم» ارزیابی کرد که «اسرائیل به شرایط حماس برای آتش‌بس تن دهد، زیرا هیچ پاسخ مؤثر نظامی برای غلبه بر راکت‌های تشکل‌های فلسطینی نیافته است».

زکی حسام، سخنگوی وزارت خارجه مصر، نیز روز یک‌شنبه گفت: «مصر از هر چه در توان دارد برای از سر راه برداشتن سریع‌تر موانع توافق آتش‌بس اسرائیل و حماس بهره می‌گیرد.»

مصر از ماه دسامبر گذشته کوشیده است حماس را به تمدید آتش‌بس نانوشته پیشین متقاعد کند. از روز ۲۷ دسامبر که جنگ غزه آغاز شد، مصر پیشگام تلاش‌ها برای خاتمه دادن به بحران بود.

در پی جنگ ۲۲ روزه غزه نیز مصر تلاش برای دستیابی به آتش‌بس کتبی را سرسختانه پی‌گیری کرد.

با توجه به نتیجه انتخابات سه‌شنبه گذشته کنست اسرائیل، مصر به حماس گفته است: «اگر اکنون به آتش‌بس تن ندهد، در دولت بعدی اسرائیل شرایط سخت‌تر خواهد شد».

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب «لیکود» که بخت نخست وزیری وی بیشتر است، از «لزوم ریشه‌کن کردن حماس‌ستان ایرانی در غزه» سخن گفته است.

در اين ميان در آستانه نخستين سفر وزير خارجه جديد آمريکا به اسرائيل در هفته نخست ماه مارس، واشینگتن و اتحاديه اروپا به سياستمداران اسرائيل توصيه کرده‌اند که «به خاطر همکاری بهتر در پيشبرد صلح، دولت جديد اسرائيل بهتر است ائتلافی باشد».

بحران ۲۲ روزه غزه هجدهم ژانویه به پايان رسيد، اما حملات راکتی و خمپاره‌ای به اسرائيل و پاسخ ارتش اسرائيل به آنها به امری روزانه تبديل شده است.
XS
SM
MD
LG