لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

لاریجانی در واکنش به احمدی‌نژاد: بودجه ۸۶ هم انحراف دارد


موضوع «نامعلوم بودن سرنوشت بیش از یک میلیارد دلار در بودجه سال ۱۳۸۵» همچنان در ایران خبرساز است و یک روز پس از پخش انتقادهای محمود احمدی‌نژاد از تلویزیون جمهوری اسلامی، مقام‌های مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات به آن واکنش نشان دادند.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز چهارشنبه گفت که مرجع اصلی مجلس گزارش دیوان محاسبات است و گزارش‌های این سازمان نشان می‌دهد که «بودجه سال ۸۶ هم انحراف دارد».

به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی در نشست علنی روز چهارشنبه گفت:‌«دیوان محاسبات مرجعی است که حساب‌ها را تطبیق می‌کند و تفریغ بودجه را ارائه می‌دهد. مجلس هم باید این نظرات را به اطلاع عموم برساند.»

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «تفریغ بودجه سال ۸۶ هم همین طور است و گزارش دیوان محاسبات نشان دهنده انحراف و اشکالاتی در اجرای بودجه است.»

محمود احمدی‌نژاد،‌رئیس جمهوری اسلامی،‌ سه‌شنبه شب در برنامه‌ای که از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد، «کم‌دقتی و اشتباه گزارش ديوان محاسبات» را دليل اصلی «شبهه» پیش آمده خواند و با گلايه از ديوان محاسبات و مجلس گفت:‌ «من مدعی هستم که اين دولت پاک است».

محمود احمدی‌نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود از «کسانی که گزارش دیوان محاسبات را در مجلس قرائت کردند» انتقاد کرده بود.

دیوان محاسبات خواهان حضور در تلویزیون

از سوی دیگر دیوان محاسبات نیز در نامه‌ای به مسئولان تلویزیون دولتی ایران، خواستار «فراهم آمدن امکان حضور مسئولان دیوان در سیما برای دفاع از صحت گزارشات برای افکار عمومی» شده است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل دیوان محاسبات ایران در نامه‌ای خطاب به علیرضا برازش، مدیر شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، از او خواسته است تا مسئولان آن سازمان نیز در برنامه‌ای تلویزیونی شرکت کنند «تا افکار عمومی درجریان فرایند واقعی رسیدگی‌ها که مبتنی بردقت،‌ صحت و مبنای قانونی، ‌مطابق اصل ۵۵ قانون اساسی و قوانین موضوعه دارد،‌ قرار گیرند.»

بر پایه اصل ۵۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی، «دیوان محاسبات به کلیه حساب‌های وزارتخانه‏ها، مؤسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‏هایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد، رسیدگی یا حسابرسی می‌نماید.»

محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی خود مسئولان دیوان محاسبات را متهم کرده بود که در گزارش‌شان دچار «کم‌دقتی و اشتباه»‌شده‌اند و به گفته او «اين اشتباه محض از سویی کسانی منتشر شده که تعريف خزانه و بانک مرکزی را نمی‌دانند.»
XS
SM
MD
LG