لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

ایران از ساخت هواپیمای بدون سرنشین با برد هزار كيلومتر خبر داد


يك مقام وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ايران مى گويد كه اين كشور هواپيماى بدون سرنشين با برد يك هزار كيلومتر ساخته است.

احمد وحيدى، جانشين وزير دفاع و پيشتيبانى نيروهاى مسلح ايران با اعلام اين خبر گفته است: بيش از اين نمى توانيم اطلاعات ديگرى را از اين دستاورد مهم بازگو كنيم.

در صورتى كه اين خبر صحت داشته باشد، هواپيماى بدون سرنشين ايران مى تواند تا خاك اسرائيل پرواز كرده و اهدافى را در خاك اين كشور شناسايى كند.

جمهورى اسلامى ايران دو سال پيش خبر از ساخت اين هواپيما داده بود ولى آقاى وحيدى نخستين مقام بلندپايه نظامى ايران است كه برد اين هواپيما را اعلام مى كند.

يحيى رحيم صفوى، فرمانده وقت سپاه پاسداران انقلاب اسلامى، در سال ۱۳۸۶ اعلام كرده بود كه هواپيماى بدون سرنشين طراحى شده ایران قادر است تا از مواضع دشمن اطلاعات لازم را گرد آورى كرده و از آنها عكسبردارى كند.

ايران همچنين در تلاش است تا قابليت هاى حمله به اهداف مورد نظر را در هواپيماى بدون سرنشين خود طراحى كند.

سخنان جانشين وزير دفاع ايران چند روز پس از آن منتشر مى شود كه تهران از تغيير ساختار نيروهاى نظامى خود و اضافه كردن نيروى پدافند هوايى به سه نيروى زمينى، دريايى و هوايى خبر داده بود.

تهران نگران است كه آمريكا و اسرائيل قصد داشته باشند تا پايگاه هاى اتمى ايران را مورد حمله قرار دهند و از اين رو تلاش مى كند تا توان دفاعى و تهاجمى خود را افزايش دهد.

در آبان ماه سال جارى، حسن شاه صفى، فرمانده نيروى هوايى ارتش، گفت كه متخصصان ايرانى، هواپيماى بدون سرنشين رادار گريز طراحى كرده اند كه قادر است اهدافى را در خاك دشمن مورد هدف قرار دهد و از رديابى بگريزد.

وى اشاره نكرد كه اين هواپيما چه نوع سلاح هايى را حمل خواهد كرد.

از سال ۱۳۸۴، تهران همواره آمريكا را متهم كرده كه هواپيماهاى بدون سرنشين آن براى جاسوسى از تاسيسات اتمى و نظامى ایران بر فراز خاك اين کشور پرواز كرده است.

از زمان پايان جنگ ميان ايران و عراق، تهران تلاش كرده است تا به دليل تحريم هاى غرب از نظر تجهيزات نظامى به خودكفايى دست يابد.

ایران مى گويد كه در حال حاضر قادر است تا جت هاى جنگنده صاعقه و آذرخش، موشك هاى رادارگريز، تانك و توپ توليد كند.

اين در حالى است كه اين كشور تلاش مى كند تا با گسترش رابطه خود با مسكو جديدترين سامانه هاى دفاع ضد موشكى اس – ۳۰۰ را براى مقابله با هر گونه حمله نظامى خريدارى كند.
XS
SM
MD
LG