لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

مجتهد شبستری و اتهام «کفرگویی»


کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری در ایران،‌ شماری از روحانيان حامی دولت محمود احمدی‌نژاد سخنرانی محمد مجتهد شبستری در دانشگاه اصفهان را «کفرگویی» خوانده و از جناح اصلاح‌طلبان ایران خواسته‌اند در برابر این سخنان واکنش نشان دهند.

احمد خاتمی، عضو مجلس خبرگان و امام جمعه موقت تهران، سخنرانی دو روز پیش محمد مجتهد شبستری را «کفريات» خواند و گفت: «سکوت اصلاح‌طلبان در قبال سخنان مجتهد شبستری به معنای همراهی آنها در کفرگويی است.»

سخنرانی محمد مجتهد شبستری در روز دوشنبه، پنجم اسفند، در دانشگاه صنعتی اصفهان و به دعوت انجمن اسلامی آن دانشگاه انجام گرفته بود.

متن سخنرانی محمد مجتهد شبستری منتشر نشده است اما حجت‌الاسلام احمد خاتمی می‌گوید که سخنران دانشگاه اصفهان «‌ع‍ص‍م‍ت‌‌ پ‍ي‍‍ام‍ب‍ر‌ان‌ و ام‍‍ام‍‍ان را ‌زیر سؤال برده است.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی،‌ ايرنا، احمد خاتمی روز سه‌شنبه در یک سخنرانی مذهبی در شهر کرمان خطاب به اصلاح‌طلبان ایران گفت: «اگ‍ر ‌اي‍ن‌ ح‍رف‌ه‍‍ا ر‌ا ق‍ب‍ول‌ ن‍د‌اري‍د ب‍ه‌ ص‍ر‌اح‍ت‌ ب‍ي‍‍ان‍ي‍ه‌ ب‍د‌ه‍ي‍د و م‍ح‍ک‍وم‌ ک‍ن‍ي‍د ‌اي‍ن‌ ک‍ف‍ري‍‍ات‌ و ‌اي‍ن‌ ح‍رف‌‌ه‍‍ای‌ ن‍‍ادرس‍ت‌ و دي‍ن‌س‍ت‍ي‍ز‌ان‍ه را. اگ‍ر در ‌اي‍ن‌ ب‍‍اره‌ س‍ک‍وت‌ ‌اخ‍ت‍ي‍‍ار ک‍ن‍ي‍د، م‍‍ع‍ن‍‍ای‌ س‍ک‍وت‌ ش‍م‍‍ا ‌ه‍م‍ر‌ا‌هی‌ ب‍‍ا ‌اي‍ن‌ ‌اظ‍ه‍‍ار‌ات‌ دي‍ن‌س‍ت‍ي‍ز‌ان‍ه‌ ‌اس‍ت.»

اين عضو مجلس خبرگان ایران همچنین گفت: «ه‍ش‍ت‌ س‍‍ال‌ ب‍‍ع‍ضی‌‌ه‍‍ا در پی‌ ب‍ر‌ان‍د‌ازی‌ ن‍رم‌ ن‍ظ‍ام‌ ب‍ودن‍د ک‍ه‌ ن‍ت‍و‌ان‍س‍ت‍ن‍د و ب‍ه‌ ف‍ض‍ل‌ خ‍د‌ا ‌الان‌ ‌ه‍م‌ ن‍خ‍و‌ا‌ه‍ن‍د ت‍و‌ان‍س‍ت‌.»

محمد مجتهد شبستری، که اکنون در زمینه پژوهش‌های دینی به مطالعه می‌پردازد، در سال‌های اخیر به خواست خود لباس روحانیت را کنار گذاشته است.

احمد خاتمی با اشاره به پیشینه آقای شبسستری، چنين اظهاراتی را از يک روحانی بعيد دانست و او را مخالف ولايت فقيه معرفی کرد و گفت: «اي‍ن‌ ف‍رد می‌گ‍وي‍د ولاي‍ت‌ ف‍ق‍ي‍ه‌ ش‍رک‌ ‌اس‍ت.»

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام خاتمی همچنین در سخنرانی خود در شهر کرمان گفته است: «م‍‍ا ‌اس‍م‌ ‌اي‍ن‌ ح‍رک‍ت‌ و س‍خ‍ن‍‍ان‌ ر‌ا ت‍‍ه‍‍اج‍م‌ ف‍ر‌ه‍ن‍گی‌ و ‌ه‍م‍س‍ویی‌ ب‍‍ا ب‍ي‍گ‍‍ان‍گ‍‍انی‌ ک‍ه‌ در پ‍‍ی‌ ‌اس‍تح‍‍ال‍ه‌ ن‍رم‌ در ن‍ظ‍ام‌ م‍ق‍دس‌ ج‍م‍‍ه‍وری‌ ‌اس‍لامی‌ ‌اي‍ر‌ان‌ ‌ه‍س‍ت‍ن‍د می‌ن‍‍ام‍ي‍م‌.»

تکفیر انتخاباتی؟

رسانه‌های حامی دولت محمود احمدی‌نژاد طی دو روز گذشته به طور گسترده‌ای محمد مجتهد شبستری را متهم به «توهين به پيامبر اسلام» کرده‌اند.

پیش از این خبرگزاری فارس گزارش کرده بود که ساعاتی پس از سخنرانی آقای شبستری، شماری از دانشجویان در برابر دفتر انجمن اسلامی دانشگاه اصفهان تجمع كردند و با سر دادن شعارهایی، خواستار واكنش مسئولان دانشگاه شدند. پس از آن،‌ به دستور مسئولان دانشگاه، دفتر انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان، به عنوان دعوت‌کننده سخنران، پلمب شد.

شماری از منابع خبری نزدیک به اصولگرایان، از جمله خبرگزاری رسمی ايرنا، خبرگزاری فارس و همچنين وب‌سايت‌های رجا نيوز، رسا نيوز و روزنامه ايران، محمد مجتهد شبستری را به «کفرگویی» متهم کرده‌اند.

هفته گذشته نیز شماری از این رسانه‌ها اتهامات مشابهی را به هاشم آقاجری، استاد دانشگاه و فعال سياسی اصلاح‌طلب، نسبت داده بودند.

هاشم آقاجری در سال ۱۳۸۱ نيز به دنبال سخنرانی در دانشگاه همدان، با موضوع «پروتستانتیسم اسلامی»، به «ارتداد» متهم، بازداشت و ماه‌ها زندانی شد.

دادگاه اوليه هاشم آقاجری را به اعدام محکوم کرد اما اين حکم در ديوان عالی کشور نقض شد. اما دادگاه همدان برای دومين بار او را به اعدام محکوم کرد که اعتراضات سراسری دانشجويان در ایران را به دنبال داشت.

هاشم آقاجری هفته گذشته پس از اتهامات مجددی که خبرگزاری فارس به او وارد کرد، با تاکید بر این که اين خبرگزاری سخنرانی یک ماه قبل وی را با «تحریف و جعل» و به منظور «بهره‌برداری انتخاباتی علیه اصلاح‌طلبان» انتشار داده است گفت: «به نظر می‌رسد با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری، توپخانه جعل و کارخانه دروغ‌سازی با شدت بیشتری در روزهای اخیر مجددا به کار افتاده است.»

واکنش دولتی

اعضای کابینه محمود احمدی‌نژاد تاکنون به این رویدادها واکنشی ابراز نکرده‌اند. تنها محمد ناصر سقای بی‌ريا، مشاور محمود احمدی‌نژاد در امور روحانيت، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری رسانیوز، احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب را به «توهين به مقدسات» متهم کرده است.

حجت‌الاسلام سقای بی‌ريا «دوران هشت ساله اصلاحات» را «دوران تغذيه از آمريکا» خوانده و خواهان رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب برای انتخابات ریاست جمهوری شده است.
XS
SM
MD
LG