لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۵

دودستگی در اتحادیه اروپا بر سر حمایت از صنایع داخلی


خوزه مانوئل باروسو، کمیسر اتحادیه اروپا (راست) و میرک توپولانک، نخست وزیر چک در بروکسل
خوزه مانوئل باروسو، کمیسر اتحادیه اروپا (راست) و میرک توپولانک، نخست وزیر چک در بروکسل

رهبران اروپایی روز یکشنبه پس از چندین روز اختلاف نظر درباره حمایت از صنایع داخلی در بروکسل گردهم آمده و تلاش خواهند کرد برای رویارویی با بحران اقتصادی موضع واحدی اتخاذ کنند.

شدت یافتن بحران مالی و اقتصادی در اروپا برخی از کشورهای اتحادیه اروپا را مجبور کرده برای نجات صنایع ملیشان که با خطر ورشکستگی روبروست، به حمایت از این صنایع اقدام کنند.

برخی از مقامات اتحادیه اروپا با این امر مخالفت کرده و آن را با اصل بازار آزاد اتحادیه اروپا در تعارض دانسته‌اند.

در این میان صنایع خودروسازی اتحادیه اروپا یکی از بحرانی‌ترین دوران خود را سپری می‌کند. نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، اعلام کرده است که به هرکدام از کارخانه‌های خودروسازی پژو-سیتروئن و رنو سه میلیارد یورو (۳.۹ میلیارد دلار) کمک خواهد کرد تا بتوانند از رکود کنونی عبور کنند تا مجبور نشوند کارخانه‌های خود را به کشورهای اروپای مرکزی و شرقی که کارگر ارزان‌تر است منتقل کنند.

کمیسیون اتحادیه اروپا با این حال از این اقدام فرانسه انتقاد کرده و آن را «ملی‌گرایی اقتصادی» لقب داد.

‌اما تنها یک روز پیش از نشست رهبران اتحادیه اروپا، کمیسیون اتحادیه اروپا و پاریس سرانجام با یکدیگر به نوعی سازش رسیدند. کمیسیون اتحادیه اروپا برا ی کاهش تنش اعلام کرد که از اقدام فرانسه برای کمک به صنایع خودروسازی گلایه‌ای ندارد و آن را «حمایت‌گرایی» قلمداد نمی‌کند.

در همین حال لوک شاتل، وزیر صنایع فرانسه، با فرستادن نامه‌ای کمیسیون اتحادیه اروپا تصریح کرد که در مورد کمک به صنایع خودروسازی پاریس به گونه‌ای عمل نخواهد کرد که با اصول بازار در تعارض باشد.

با این همه، پیام‌های فرانسه و کمیسیون اتحادیه اروپا باعث نشد که کشورهای دیگر اروپایی قانع بشوند.

درست پیش از شروع نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل، رهبران ۹ کشور مرکز و شرق اروپا گرد هم می‌آیند تا موضع مشترک خود را در مواجهه با بحران اقتصادی اعلام کنند.

میرک توپولانک، نخست‌وزیر چک، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد، از دیگر رهبران اروپایی خواست که در مورد بحران اقتصادی دچار دو دستگی نشوند و سیاست‌های «همسا‌یه‌ات را به خاک سیاه بنشان» در پیش نگیرند که کنایه از حمایت‌گرایی در اقتصاد است.

روز یکشنبه رهبران اتحادیه اروپا تشکیل جلسه می‌دهند تا ماه آینده با صدای واحدی در کنفرانس گروه ۲۰ در لندن سخن بگویند.
XS
SM
MD
LG