لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۹

یادبود مصدق در احمدآباد؛«شرط کردند کسی درباره مسائل روز صحبت نکند»


چهارشنبه چهاردهم اسفند برابر با جهل و دومین سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران و نخست وزیر ایران در سالهای ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۲ تشکلهای دوستدار او بر سر مزارش در احمدآباد گرد آمدند.

در همین رابطه کورش زعیم، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران، یکی از حاضران در این مراسم در گفت وگو با رادیو فردا توضیحاتی درباره این مراسم ارائه کرد.

رادیو فردا: چه کسانی در مراسم امروز شرکت داشتند؟

کوروش زعیم: جبهه ملی، حزب ملت ایران، نهضت آزادی، شورای ملی مذهبی ها، دفتر تحکیم وحدت، و دانشجویان دانشگاه تهران، دانشگاه علامه، دانشگاه کرج، کانون نویسندگان، کمپین یک میلیون امضا آمده بودند. جمعیت خوبی بود. از پارسال خیلی بهتر بود.

چه کسانی سخنرانی کردند و محور سخنرانی ها بیشتر حول چه مسائلی بود؟

قبلاً ماموران اطلاعاتی تکلیف کرده بودند که کسی صحبت روز نکند. بنابراین دو سخنران، یعنی آقای دکتر برومند و آقای شاه حسینی، درحول محور خود شخصیت دکتر مصدق و دولت و نهضت ملی ایران سخنرانی کردند و درباره مسائل روز کسی اجازه صحبت نداشت.

آیا در مراسم امروز نیروهای امنیتی یا نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی هم حضور داشتند؟

نیروهای انتظامی تنها در دروازه احمدآباد حضور داشتند که اتوبوس ها را کنترل می کردند ولی نیروهای امنیتی ولباس شخصی مطابق همیشه در داخل جمعیت بودند، هم فیلم می گرفتند هم عکسبرداری می کردند، شناسائی می کردند. فقط یک نفر از دانشجویان دستگیر شد با دوربین عکاسی اش که بعد از ا ینکه مراسم تمام شد، قرار شد آزادش کنند.

این دانشجو به چه دلیلی بازداشت شد؟

ایشان آقای امیرپیمانی از دانشگاه تهران بود که اول دوربینش را، آنطور که به ما گزارش شد، گرفتند بعدا خود ایشان را بردند دفتر اطلاعات در نظرآباد. ما بعد توسط آقای شاه حسینی اقدام کردیم که ایشان آزاد شوند.

به طور کلی مراسم امسال چه تفاوتی با سالهای پیش داشت؟

از پارسال یک کمی سبک تر بود. ولی اینها تعهداتشان را پیش از اینکه اجازه اجرای مراسم را بدهند از هیات امنا گرفته بودند و شرط کرده بودند که کسی از جبهه ملی به هیچ وجه صحبت نکند وکسی درباره مسائل روز صحبت نکند وصحبت ها درباره مصدق و دولت او باشد و در دهه سی آغاز و پایان بگیرد. ورودمان و پایان مراسم هم با خواندن سرود ای ایران بود.

البته حاضران بیشترشان ناراضی بودند چرا از جبهه ملی کسی سخنرانی نمی کند و چرا مسائل روز مطرح نمی شود، اینجا جای مطرح کردن مسائل روز و بررسی مشکلات کشور و راهکار هاست.
XS
SM
MD
LG