لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

مقام بلندپایه آمريکايی: مذاکرات با وزير خارجه سوريه سازنده بود


جفری فلتمن، سفیر سابق آمریکا در لبنان، می گوید حل اختلافات بين واشینگتن و دمشق نيازمند کار زيادی است
جفری فلتمن، سفیر سابق آمریکا در لبنان، می گوید حل اختلافات بين واشینگتن و دمشق نيازمند کار زيادی است

جفری فلتمن، مقام بلند پايه وزارت امور خارجه آمريکا، مذاکرات روز شنبه خود با وليد معلم ، وزير امور خارجه سوريه، را «بسيار سازنده» توصيف کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، سوريه و آمريکا به رغم اختلاف نظر بر سر روابط دمشق با تهران و گروههای اسلامی، به بهبود روابط بين دو کشور علاقه نشان داده اند.

جفری فلتمن، سفیر سابق آمریکا در لبنان، در اين زمينه گفت: «ما با گفت وگو های سازنده ای با وزير امور خارجه سوريه و مشاور رييس جمهوری داشتيم».

وی افزود: در اين مذاکرات ما ديدگا ههای مشترک زيادی داشتيم، اما اين که از ملاقات چه انتظاری داريم و چه نتيجه ای گرفته ايم؟ به نظر می رسد اظهار نظر در زمان فعلی غير واقع بينانه است.

جفری فلتمن با اين حال تاکيد کرد: حل اختلافات بين دو کشور نيازمند کار زيادی است

از سوی دیگر، سوريه نيز گفته است که در ديدار روز شنبه دو طرف بر ادامه مذاکرات بين دو کشور برای دستيابی به اهداف مشترک برای صلح و ثبات در منطقه تاکيد کردند.

جفری فلتمن در همين حال گفت: آمريکا و سوريه درباره امنيت و ثبات عراق اشتراک نظر دارند.

آمريکا به دنبال ترور رفيق حريری، نخست وزير اسبق لبنان، در سال ۲۰۰۵، سفير خود را در دمشق فرا خواند. آمریکا سوریه را به دست داشتن در قتل رفیق حریری متهم کرده بود، اما دمشق این اتهام را رد می کند.

جفری فلتمن روز شنبه با ولید معم دیدار کرد.


جفری فلتمن، و دن شاپيرو، يک عضو شورای امنيت ملی کاخ سفيد، نخستين مقام‌های بلندپايه اجرايی آمريکا هستند که از ژانويه سال ۲۰۰۵ به اين سو از سوريه ديدار می‌کنند.

واشينگتن از مدتها پيش از دمشق خواسته است تا به حمايت از حزب الله و گروه حماس پايان دهد.

کمکهای سوريه در مورد عراق، لبنان و همچنین ميانجيگري برای حل اختلافات گروههای فلسطینی در راستای تشکیل دولت وحدت ملی می تواند با استقبال واشینگتن رو به رو شود.

آمریکا خواهان مشارکت مثبت سوریه در راستای برقراری صلح در خاورمیانه است.

سوريه همواره گفته است هرگونه طرح صلحی با اسرائيل مشروط به خروج اسرائيل از بلندی‌های جولان است. اسرائيل در جنگ ۱۹۶۷ بلندی‌های جولان را به اشغال خود درآورد و آن را به طور يکجانبه ضميمه خاک خود کرد.

تصميم دولت اوباما برای اعزام جفری فلتمن و دانيل شاپيرو به سوريه ، نشانه ای از آمادگی واشنگتن برای بهبود روابط خود با دمشق پس از سالها تنش است.

اما هيلاری کلينتون، وزير امورخارجه آمريکا، در همين زمينه اوائل هفته ی جاری گفته بود: اعزام دو تن از مقامات امريکايی به سوريه صرفا به منظور انجام گفت وگو های اوليه ميان دو کشور است.

خانم کلينتون افزوده بود: بنابراين انتظار هر گونه نتيجه از اين گفت گوها، انتظاری غير واقعی خواهد بود.

بشاراسد رييس جمهوری سوريه نيز همواره از بهبود روابط با واشنگتن استقبال کرده است، اما تلاشهای مربوط به بهبودی روابط، توسط دولت بوش، که خواهان منزوی کردن سوريه بود مرتبا دچار اخلال شده است.

رييس جمهوری سوريه پيش ازاين گفته بود وی از تلاشهای دوستانه دولت اوباما، خشنود است ولی وی هنوز در انتظار نتايج ملموسی است.

عماد مصطفی، سفير سوريه در آمريکا، که هفته گذشته با مقامات وزارت خارجه آمریکا دیدار کرد،در این زمینه می گوید: وی در ديدارش با جفری فلتمن پيش از عزيمت به سوريه ، تغيير لحن واشنگتن را احساس کرده است.

XS
SM
MD
LG