لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۷

رأی مثبت مجلس ایران به لایحه بودجه ۸۸


در رأی‌گیری روز پنجشنبه، ۱۶۶ نماینده مجلس ایران، به لایحه بودجه رأی مثبت دادند و ۱۵ نماینده با رأی ممتنع و ۵ نفر با رأی منفی خود نسبت به آن واکنش نشان دادند
در رأی‌گیری روز پنجشنبه، ۱۶۶ نماینده مجلس ایران، به لایحه بودجه رأی مثبت دادند و ۱۵ نماینده با رأی ممتنع و ۵ نفر با رأی منفی خود نسبت به آن واکنش نشان دادند
مجلس شورای اسلامی پس از چند روز بحث و بررسی بودجه ۲۷۹ هزار میلیارد تومانی برای سال ۸۸ را تصویب کرد.

نمایندگان مجلس ایران، پیشتر در روز يكشنبه كليات آخرين لايحه بودجه دولت نهم براى سال ۱۳۸۸ را، پس از دو هفته بررسی در کمیسیون تلفیق، در کمتر از پنج ساعت بررسی و آن را تصويب كرده بودند، که این کار از نظر زمان كوتاه رسيدگى به آن «بى‌سابقه» بود.

لايحه بودجه سال ۱۳۸۸ از آن رو که در بهمن ماه گذشته پس از تأخيرهاى زياد دولت نهم به مجلس ارائه شد با انتقادهاى گسترده نمايندگان مجلس و كارشناسان اقتصادى روبه‌رو شد و برخی کارشناسان آن را تورم‌زا توصیف کرده بودند.

دولت محمود احمدی‌نژاد این آخرین لایحه بودجه در عمر دولت نهم را با رقمی بالغ بر ۲۸۲ هزار میلیارد تومان به مجلس ارائه کرده بود که پس از بررسی دو هفته‌ای در کمیسیون تلفیق مجلس به رقمی بیش از ۲۹۸ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، و در نهایت با مذاکرات پنج روزه مجلس در این مورد به ۲۷۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

در رأی‌گیری روز پنجشنبه در مجلس شورای اسلامی، ۱۶۶ نماینده مجلس ایران، به این لایحه رأی مثبت دادند و ۱۵ نماینده با رأی ممتنع و ۵ نفر با رأی منفی خود نسبت به آن واکنش نشان دادند.

بودجه مصوب سال ۸۸ برای ابلاغ نیاز به تأیید شورای نگهبان دارد.

تداوم عرضه بنزین سهمیه‌بندی

از مصوبات امروز مجلس، تداوم عرضه سهمیه‌بندی شده بنزین تولید داخل و گازوئیل و نیز آزادسازی قیمت بنزین وارداتی است که بر اساس رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه مصوب، در سال ۸۸ عرضه بنزين توليد داخل به صورت سهميه‌بندی با قيمت ۱۰۰ تومان، بنزين وارداتی با قيمت آزاد و گازوئيل با كارت هوشمند و با قيمت ۱۶.۵ تومان صورت می‌گیرد.

دولت در لایحه بودجه خواستار حذف سهمیه‌بندی و آزاد شدن قیمت سوخت شده بود.

با اين مصوبه مجلس، ميزان سهميه بندی خودروهای عمومی و خصوصی در سال آينده کاهش خواهد يافت.

علاوه بر اين با تصويب مجلس دولت در سال آينده بايد به‌گونه‌ای اقدام کند که نيازی به پرداخت يارانه برای واردات بنزين نباشد و استفاده از منابع بودجه کل کشور برای پرداخت يارانه واردات بنزين به‌هر صورت ممنوع است.
XS
SM
MD
LG