لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

اوپک امکان کاهش تولید نفت را بررسی می کند


غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران
غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران
وزیران نفت کشورهای عضو «اوپک» روز جمعه برای شرکت در نشستی دو روزه وارد «وين» پايتخت اتريش شدند تا در مورد امکان کاهش تولید نفت مذاکره کنند.

به گزارش آسوشيتد پرس وزیران نفت کشورهای عضو «اوپک» نگران کاهش تقاضای نفت به دليل بحران اقتصادی و همچنين کاهش قيمت نفت و پايين آمدن ميزان درآمد هستند.

«خوزه ماريا بوتلهو» وزير نفت آنگولا که از ابتدای سال جاری ميلادی رياست دوره ای «اوپک» را بر عهده گرفته است تاکيد کرد بهای نفت بايد در سطحی بماند که کشورهای توليد کننده بتوانند با سرمايه گذاری در بخش توليد به توسعه اقتصادی دراز مدت بيانديشند.

وی افزود اين نکته از محورهای اساسی گفت و گوهای اعضای «اوپک» خواهد بود.

«اوپک» که ۴۰ درصد فرآورده های نفتی جهان را تامين می کند ماه جولای گذشته (حدود هشت ماه پيش) قبول کرد توليد خود را تا ميزان چهار ميليون و دويست هزار بشکه در روز پايين بياورد ولی هنوز ترديدهايی در مورد ميزان استقبال دوازده عضو «اوپک» از اين تصميم وجود دارد.

شيخ «احمد عبدالله الصباح» وزير نفت کويت در بدو ورود به وين (محل گردهمايی اعضای «اوپک») گفت که بايد در اين زمينه بحث و تبادل نظر شود و تاکيد کرد که در اين زمينه نياز به تصميم گيری جمعی وجود دارد.

«تام کلازا» يک کارشناس قيمت نفت معتقد است که «اوپک» در موقعيت دشواری قرار گرفته و هر تصميمی ممکن است بگيرد.

وی می افزايد تصميم «اوپک» می تواند منجر به نوسان عمده ای در بهای نفت شود که به گفته وی از سال ۲۰۰۵ ميلادی ( چهار سال پيش ) به اين سو امری متداول بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ايرنا، غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران نيز اخيرا اعلام کرد که فعلا بايد تصميمات قبلی اوپک درباره کاهش ميزان توليد عملی شود و منتظر تاثير اين کاهش بود.

شکيب خليل وزير انرژی و معادن الجزاير نیز اعلام کرده است که «اوپک» قيمت ۷۵ دلار در هر بشکه را مورد بررسی قرار می دهد که هم برای مصرف کننده و هم برای توليد کننده ، قيمتی مناسب است.

وی افزود: «اگر توليد کاهش نيابد قيمت ها باز سقوط خواهند کرد.» نفت در پايان هفته گذشته، بشکه ای در حدود ۴۶ دلار معامله شده است.
XS
SM
MD
LG