لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

«ارتش عراق اردوگاه مجاهدین خلق را محاصره کرد»


عده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف
عده‌ای از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف
خبرگزاری رویترز روز دوشنبه از محاصره اردوگاه اشرف متعلق به سازمان مجاهدین خلق ایران در ۸۰ کیلومتری شمال شهر بغداد توسط نیروهای نظامی عراق خبر می‌دهد.

رویترز از قول فردی در وزارت کشور عراق که نخواست هویتش فاش شود می‌گوید «روز پنج‌شنبه پس از این که ساکنان این اردوگاه در برابر اخراج از یکی از ساختمان‌های آن مقاومت کرده‌اند سربازان عراقی این اردوگاه را به محاصره خود درآوردند.»

منبع ناشناس رویترز می‌گوید: «هیچ کس اجازه ورود و خروج از اردوگاه را ندارد. ما از موفق الربیعی [مشاور امنیت ملی عراق] حکم داریم که آن را ببندیم.»

این در حالی است که یکی از کارمندان دفتر موفق الربیعی که نخواسته است نامش فاش شود محاصره اردوگاه اشرف توسط نیروهای امنیتی عراق را انکار کرده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از انتشار بیانیه‌ سازمان مجاهدین خبر می‌دهد که در آن گفته شده است نیروهای عراقی در چهار روز گذشته از ورود غذا و سوخت به اردوگاه اشرف که محل سکونت حدود ۳۵۰۰ عضو این سازمان است جلوگیری کرده‌اند.

سازمان مجاهدین خلق در بیانیه خود می‌گوید محاصره اردوگاه اشرف توسط نیروهای عراقی بخشی از برنامه اذیت و آزار فزاینده‌ای است که تحت فشار تهران انجام می‌گیرد.

جمهوری اسلامی ایران سازمان مجاهدین خلق را گروهی تروریستی می‌داند و مکررا از دولت عراق خواسته است اعضای این سازمان را از کشور خود بیرون براند.

سازمان مجاهدین خلق در بیانیه خود می‌گوید محاصره اردوگاه اشرف توسط نیروهای عراقی بخشی از برنامه اذیت و آزار فزاینده‌ای است که تحت فشار تهران انجام می‌گیرد.
موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق، اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد که بغداد تا دو ماه دیگر اردوگاه اشرف را که بیش از دو دهه محل اقامت اعضای سازمان مجاهدین خلق بوده تعطیل خواهد کرد. دولت عراق در عین حال به آمریکا تضمین داده است که هیچ یک از اعضای این سازمان برخلاف میل خود به ایران باز گردانده نخواهند شد.

دفتر آقای الربیعی روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای بار دیگر قصد بستن اردوگاه اشرف را تایید کرد و گفت: «ساکنان اردوگاه دو راه دارند، می‌توانند به ایران برگردند یا به کشوری ثالث بروند.»

آسوشیتدپرس به نقل از تحلیل‌گران و مخالفان دولت عراق می‌گوید تصمیم عراق به اخراج اعضای سازمان مجاهدین خلق تلاشی است برای خشنود ساختن ایران که با توافق‌نامه امنیتی ایالات متحده و عراق کاملا مخالف بود.

گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند بیرون راندن ساکنان این اردوگاه بر خلاف میل‌شان نقض قوانین بین‌المللی و کنوانسیون ژنو است.

بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو که در سال ۱۹۴۹ در سازمان ملل متحد به تصویب رسید اخراج اجباری افراد، در صورتی که ممکن باشد با شکنجه و اعدام روبه‌رو شوند، ممنوع است.
XS
SM
MD
LG