لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

رهبران اروپا از پیام نوروزی اوباما به ایرانیان استقبال کردند


آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، و نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه
خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیکلا ساکوزی رئیس‌جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان در واکنش به پیام نوروزی باراک اوباما به دولت و ملت ایران، ابراز امیدواری کردند که مناسبات تهران و واشینگتن بهبود یابد.

خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه با استقبال از پیام نوروزی باراک اوباما به ایرانیان ابراز امیدواری کرد پیشنهاد رئیس‌جمهوری آمریکا برای بازسازی مناسبات تهران ـ واشینگتن زمینه‌ساز برون‌رفت پرونده هسته‌ای ایران از بن‌بست باشد.

خاویر سولانا که سال‌هاست به نمایندگی از سوی گروه ۵+۱ با ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش گفت‌وگو می‌کند از مقام‌های ایرانی خواست دست دوستی اوباما را بفشارند.

آقای سولانا از مقام‌های ایرانی خواسته است که دست دوستی اوباما را بفشارند.
رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره پیام نوروزی باراک اوباما که در آستانه نوروز ابراز امیدواری کرده بود مناسبات ایران و آمریکا آغازی دوباره یابد، گفت: «پیام بسیار سازنده‌ای بود... من امیدوارم که (این پیام) فصل نوینی در روابط با تهران بگشاید.»

نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز که برای دیدار با رهبران اروپایی در بروکسل به سرمی‌برد با ابراز خشنودی از پیام نوروزی باراک اوباما به دولت و ملت ایران، این پیام را «خبر خوبی» توصیف کرد و گفت: «ما سال‌هاست که منتظریم آمریکایی به موضوع ایران ورودی دوباره داشته باشند.»

در پاریس، نیز اریک شوالیه،‌ سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، با تأکید بر اهمیت گفت‌وگوی مستقیم تهران- واشینگتن گفت که رویکرد باراک اوباما با موضع کشورهای بزرگ اروپایی همخوانی دارد.

اریک شوالیه گفت: «ما همواره گفته‌ایم که طرفدار ایده آغاز گفت‌وگوی مستقیم هستیم... به نظر ما (گفت‌وگوی مستقیم) مفید و مطلوب است.»

‌آلمان نیز روز جمعه از پیام نوروزی بارک اوباما به ایرانیان استقبال کرد. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، پس از دیدار با رهبران اروپایی در بروکسل این پیام را با دیدگاه اروپا یکسان ارزیابی کرد.

آنگلا مرکل گفت: «به نظر من این پیام دقیقاً بازتاب‌دهنده همان چیزی است که اروپایی‌ها خواستار آن بودند؛ اینکه به ایران پیشنهادی داده شود و ... از این (فرصت) استفاده شود.»

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، که از همان دوران مبارزه‌های انتخاباتی خود وعده تغییر در رویکرد واشینگتن نسبت به ایران را داده بود در پیام نوروزی خود با ستایش از فرهنگ و تمدن ایران و ایرانیان ضمن اذعان به وجود «اختلافات جدی» میان تهران و واشینگتن بر راه دیپلماسی و احترام متقابل تأکید کرد.

وی خطاب به دولتمردان ایرانی گفت: «دولت من اکنون به دیپلماسی متعهد است که طیف کاملی از مسائلی را که پیش روی ماست مورد بررسی قرار می‌دهد و درصدد ایجاد پیوند سازنده میان ایالات متحده، ایران و جامعۀ جهانی است. این فرایند با تهدید پیش نمی‌رود. به جای آن ما خواستار برقراری ارتباطی صادقانه و مبتنی بر احترام متقابل هستیم.»

در واکنش به پیام نوروزی اوباما، علی اکبر جوانفکر، یکی از مشاوران محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، نیز ضمن استقبال از پیام نوروزی باراک اوباما، خواستار اقدام ملموس و عملی دولت آمریکا برای بازسازی مناسبات دو کشور شد.

علی اکبر جوانفکر گفت: «ما از تمايل رئيس جمهور آمريكا برای كنار گذاشتن اختلافات استقبال می‌‌كنيم.»
XS
SM
MD
LG