لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

آمریکا امیدوار به مشارکت سازنده ایران در افغانستان


ایران مسیر ترانزیت هروئین افغانستان به خلیج فارس و اروپاست.
ایران مسیر ترانزیت هروئین افغانستان به خلیج فارس و اروپاست.
یکی از مقامات ارشد کاخ سفید روز شنبه گفت آمریکا امیدوار است ایران کنفرانس بین‌المللی لاهه درباره افغانستان را فرصتی برای «مشارکت سازنده» بر سر مساله افغانستان به شمار آورد.

دنیس مک‌دونو، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت اشاره کرد که ارزیابی آمریکا و «به اعتقاد ما همین طور ارزیابی آنها [جمهوری اسلامی]» این است که مسائلی مثل مواد مخدر فرصتی است برای ایران تا در مسائل افغانستان مشارکت کند.

به گفته آقای مک‌دونو، با توجه به مساله مصرف «فراوان» مواد مخدر و به‌ویژه هروئین در ایران این کنفرانس می‌تواند فرصتی باشد «برای همکاری درباره این مساله».

جمهوری اسلامی ایران روز پنج‌شنبه رسما اعلام کرد که در کنفرانس سازمان ملل درباره افغانستان که به پیشنهاد ایالات متحده برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، قرار است سر میز کنفرانس افغانستان در لاهه به ایران بپیوندد، گرچه آمریکا اعلام کرده است که برنامه‌ای برای «گفت‌وگوهای اساسی» با ایران در جریان این کنفرانس ندارد.

معاون مشاور کاخ سفید همچنین گفت باراک اوباما در هفته‌ جاری در دیدارهای خود با رهبران اروپا در لندن درباره مساله ایران نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

او گفت این گفت‌وگوهای آقای اوباما با متحدان آمریکا فقط درباره همکاری با ایران در افغانستان نخواهد بود، و این نظر رئیس جمهور آمریکا که «ایران حق دارد عضوی از جامعه بین‌الملل باشد» نیز مد نظر قرار خواهد گرفت.

با این حال دنیس مک‌دونو اشاره کرد که «حق با مسئولیت همراه است» و رئیس جمهور ایالات متحده درباره نگرانی خود از برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت‌وگو خواهد کرد.

سازمان ملل به دلیل امتناع ایران از متوقف ساختن غنی‌سازی اورانیوم تحریم‌هایی را برای ایران تعیین کرده است. ایالات متحده و برخی کشورهای دیگر جمهوری اسلامی را متهم می‌کنند که در پی ساختن سلاح اتمی است، اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و هدف از برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز توصیف کرده است.

برای شرکت در کنفرانس افغانستان بیش از ۸۰ کشور در شهر لاهه هلند گرد هم می‌آیند.
XS
SM
MD
LG