لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۳

انتخاب یک ایرانی به عنوان بهترین کارشناس حفاظت از حیات وحش


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
یک پژوهشگر جوان ایرانی، جایزه ویژه برترین کارشناس حفاظت از حیات وحش جهان را از آن خود کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی انجمن یوزپلنگ ایرانی، محمدصادق فرهادی‌نیا از ایران به همراه دو پژوهشگر دیگر از کشورهای هلند و ساحل عاج به طور مشترک به عنوان برترین کارشناسان حفظ حیات وحش در سال ۲۰۰۹ انتخاب شدند. ۱۴۸ کارشناس حفاظت از حیات وحش از ۵۶ کشور دنیا برای کسب این جایزه که سالی یک بار از سوی مؤسسه هلندی «آینده‌ای برای طبیعت» اهدا می‌شود، با هم رقابت می‌کردند.

آقای فرهادی‌نیا که از مؤسسان انجمن یوزپلنگ ایرانی و از مشاوران پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی است، به پاس فعالیت‌هایش برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و پلنگ ایرانی طی ۱۵ سال گذشته این جایزه را دریافت کرده است.

در مراسم اهدای این جایزه که در محل باغ وحش «برگر» هلند برگزار شد، بیش از ۳۰۰ نفر از چهره‌های سرشناس دانشگاهی و متخصصان حیات وحش از کشورهای مختلف به همراه برخی مقام‌های دولتی هلند و اعضای سازمان های غیردولتی این کشور حضور داشتند.

در پايان مراسم اهدای جایزه فرهادی‌نيا در يک کنفرانس خبری در پاسخ به این پرسش که به عنوان برنده این جایزه معتبر چه احساسی دارد، گفت: «چنين افتخاری در نخستين گام اطمينانی است برای ما که زندگی حرفه‌ای خود را در مسير درستی سپری کرده‌ايم و اين بدون شک مسئوليت ما را برای حفظ حيات وحش کشورمان دوچندان خواهد کرد.»

یوزپلنگ آسیایی یا یوزپلنگ ایرانی از خانواده گربه‌سانان است که ایران تنها زیست‌گاهش محسوب می‌شود. نسل یوزپلنگ ایرانی در خطر انقراض قرار دارد. از مدت‌ها پیش تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از انقراض نسل یوزپلنگ ایرانی آغاز شده است و روز نهم شهریور ماه در ایران به عنوان روز حفاظت از یوزپلنگ نام‌گذاری شده است.
XS
SM
MD
LG