لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

ضوابط تازه برای فیلترینگ سایت‌ها در آستانه انتخابات


علیرضا ملکیان
علیرضا ملکیان
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از طرح جدید دولت برای فیلترینگ انتخاباتی سایت‌های اینترنتی خبر داد.

به گفته علیرضا ملکیان گفت، در صورتی که پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اعم از ثبت شده و ثبت نشده در طرح ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استثنای پایگاه‌های اینترنتی رسمی نامزدها، در زمان انتخابات با استناد به ضوابط و ملاک‌های مصوب، مرتکب تخلف شوند، برای مسدودسازی معرفی و رفع انسداد آنها به پس از ایام انتخابات موکول خواهد شد.

سایت پارلمان‌نیوز، ارگان اینترنتی فراکسیون خط امام مجلس شورای اسلامی، نیز از فیلتر سایت‌های اینترنتی برای نمایندگان مجلس گزارش داد، و افزود: «مجلس شورای اسلامی در اقدامی غیرمنتظره اقدام به مسدود کردن تمام سایت‌هایی کرده است که تا پیش از این نمایندگان به آنها دسترسی داشتند.»

بنابر این گزارش از صبح یکشنبه تمامی سایت‌هایی که پیش از این نمایندگان مجلس برای اطلاع از اخبار و تحلیل‌های مختلف هر روز به آنها مراجعه می‌کردند، از جمله سایت‌های خارج از کشور متعلق به نهادها و گروه‌های مختلف، برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی فیلتر شده است.

علیرضا ملکیان دوشنبه ۲۴ فروردین با اشاره به به خبرگزاری ایرنا گفت که براساس مصوبات کمیته تعیین مصادیق «هر سایتی که در ایام برگزاری انتخابات برخلاف قوانین و آیین‌نامه‌های انتخاباتی کشور عمل کرده و به اصل انتخابات تعرض و یا نامزدهای انتخاباتی را تخریب کند، فیلتر شده و رفع انسداد آن به پس از پایان انتخابات و رسیدگی به تخلف آن موکول می‌شود.»

روزنامه‌های تهران از جمله روزنامه اعتماد در پیشتر از ابلاغ دستورالعمل «نبایدهای انتخاباتی» از سوی وزارت ارشاد اسلامی به مدیران سایت‌های اینترنتی خبر داده بودند.

بر اساس این دستورالعمل «هر گونه مطلب در راستای تحریم انتخابات، کاهش مشارکت مردمی در انتخابات و لینک دادن به آنها، توهین و تخریب کاندیداها، مضامین توهین‌آمیز نسبت به انتخابات، اسامی و علت رد صلاحیت‌شدگان بدون اجازه کتبی آنها، انتشار شکایت‌های انتخاباتی و اسامی متهمان این شکایت‌ها» در سایت‌های اینترنتی ممنوع است.

«جعل و یا تغییر حمایت گروه‌ها و جریانات سیاسی به نفع خود، ورود به حریم خصوصی و خانوادگی کاندیداها، و ادعاهای کذب در خصوص کاندیداها مانند سوابق و مدارک تحصیلی غیرواقعی»، بخشی دیگر از ۱۸ موردی است که بنابر دستورالعمل وزارت ارشاد انتشار آن در سایت‌های اینترنتی ممنوع شد.

وزارت ارشاد اسلامی همچنین «اعلام نظرشخصیت‌ها در تأیید کاندیداها» را نیز ممنوع کرد و افزود: «انتشار اعلام حمایت شخصیت‌ها از یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، تنها با اجازه کتبی و بدون ذکر عنوان و مسئولیت آنها» مجاز است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد روز یکشنبه صدور این دستورالعمل را تأیید کرد و به خبرگزاری ایسنا گفت که کمیته تعیین مصادیق « درباره انتخابات ریاست جمهوری دستورالعمل‌ و معیارهایی را مشخص کرده است. »

همزمان با اظهارات معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد، روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه خبر داد «از روز گذشته و همزمان با اطلاعیه‌های مسئولان ارشد سپاه و وزارت ارشاد برای برخورد با سایت‌های متخلف، دسترسی کاربران به سایت‌ها غیرممکن شد. »

به گزارش این روزنامه در فیلترینگی که از روز یکشنبه در ایران اعمال شده حتی سایت‌هایی که پیش از این با فیلترشکن قابل مراجعه بودند از دسترس کاربران ایرانی خارج شده است.
XS
SM
MD
LG