لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

واکنش ایران به اتهامات قاهره در مورد پشتیبانی از حزب‌الله


وزیر امور خارجه ایران (راست) و همتای مصری‌اس در کنفرانسی خبری در اسکندریه مصر / تابستان ۸۵
وزیر امور خارجه ایران (راست) و همتای مصری‌اس در کنفرانسی خبری در اسکندریه مصر / تابستان ۸۵
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه به سخنان احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر که ایران را متهم کرده بود که برای یافتن جای پایی در مصر، از حزب‌الله لبنان استفاده می‌کند، واکنش نشان داد.

آقای متکی، در یک کنفرانس خبری در رابطه با اتهامات وارد شده از سوی مصر به حزب الله لبنان و ایران با اشاره به در آستانه بودن انتخابات مجلس لبنان، گفت: «برخی شیطنت‌ها و دست‌های پیدا و پنهان خارج از منطقه با هدایت‌های رژیم صهیونیستی به دنبال ایجاد مسئله در این انتخابات هستند.»

وزیر خارجه ایران با اشاره به شکست نظامی اسرائیل در مقابل لبنان افزود که اسرائیل در آنچه که او «فتنه‌انگیزی سیاسی» خواند، موفق نخواهد شد و ملت لبنان انتخابات خود را با سربلندی برگزار خواهند کرد.

سخنان آقای متکی، در واکنش به اتهاماتی بود احمد ابوالغیط، وزیر خارجه مصر در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط به ایران وارد کرده بود. آقای ابوالغیط، ایران را متهم کرده بود که از گروه حزب‌الله لبنان برای ایجاد جای پا در مصر استفاده می‌کند. آقای ابوالغیط همچنین گفته بود: «ایران و هواداران این کشور می‌خواهند، از موقعیت مصر برای قدرتمند شدن خود در منطقه استفاده کنند.»

حسن هاشمیان، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه در تهران از هدف مصر برای متهم کردن ایران می‌گوید: «هدف مصر، انتقام‌گیری از حزب‌الله است. چرا که در جنگ ۲۲ روزه اسرائیل بر ضد غزه، بدترین حمله‌ها از سوی حزب‌الله و همچنین ایران به سوی مصر روانه شد.»

آقای هاشمیان ادامه می‌دهد: «در حال حاضر مصری‌ها معتقدند که برای انتقام گرفتن از حزب‌الله و ایران زمان مناسبی است. مصری‌ها معتقدند که حزب‌الله در شرایط فعلی نمی‌تواند علیه دولت نتانیاهو اقدامی انجام دهد بنابراین با فشاری که خود مصری‌ها می‌آورند به شدت وضع سیاسی آنها خراب می‌شود. همینطور که الان گزارش‌هایی که از مصر می‌رسد، حتی اخوان‌المسلمین که پیشتر این اتهامات از سوی دولت مصر به حزب الله را رد می‌کردند، در حال حاضر تغییر موضع داده‌اند و به نفع دولت مصر حرف می‌زنند»

هفته گذشته و با متهم شدن گروه حزب‌الله لبنان به تشکیل سلول‌های توطئه در مصر، بار دیگر پای ایران به عنوان حامی حزب‌الله به میان کشیده شد. مقام‌های امنیتی مصر اعلام کردند، ۲۵ عضو هسته‌های حزب‌الله را در صحرای سینا دستگیر کرده‌اند و در جستجوی ۲۴ نفر دیگر همدست آنها هستند.

به گفته سید حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، یکی از افراد دستگیر شده به نام سامی شهاب، عضو این حزب بوده و وظیفه داشت تا سلاح و مهمات برای گروه حماس در نوار غزه ارسال کند. با این حال حسن نصرالله اتهام‌های مصر مبنی بر اینکه حزب‌الله عواملی را برای انجام حملاتی در مصر به خدمت گرفته، رد کرده بود.

تهران از سه دهه گذشته و به دنبال امضای قرار داد کمپ دیوید بین مصر و اسرائیل، روابط خود را با قاهره قطع کرد و از آن زمان تنش بر روابط این دو کشور خاورمیانه حاکم بوده است.

قرار داد کمپ دیوید سه موضوع عمده را در بر می گرفت. صلح مصر با اسرائیل، تخلیه صحرای سینا و استرداد آن از سوی اسرائیل به مصر که طی جنگ شش روزه توسط اسرائیل به اشغال در آمده بود و آغاز مذاکره جهت خودمختاری کشور فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه که به دنبال این قرار داد، دو کشور اقدام به تبادل سفیر و آغاز عادی سازی روابط دیپلماتیک فی مابین کردند.
XS
SM
MD
LG