لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

طالبان پاکستان در صد کیلومتری اسلام‌آباد


شبه نظامیان طالبان خود را به صد کیلومتری اسلام آباد رسانده اند.
شبه نظامیان طالبان خود را به صد کیلومتری اسلام آباد رسانده اند.

شبه نظامیان اسلام گرا با ورود به منطقه بونیر خود را به حدود صد کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان رسانده‌اند.

طالبان تلاش می‌کنند که مناطق بیشتری از پاکستان را تحت کنترل خود درآورند. آنها از منطقه تحت کنترل خود در دره سوات به مناطق اطراف از جمله منطقه بونیر رخنه کرده و اقدام به ایجاد پست‌های بازرسی کرده‌اند.

نواز شریف نخست وزیر پیشین پاکستان در گفت و گو با روزنامه آمریکایی «یو‌اس‌اس تودی» این اقدام طالبان را به منزله تلاش جدی آنها برای تحت کنترل درآوردن مناطقی خارج از دره سوات دانسته است.

سایت خبری انگلیسی زبان «بلومبرگ» نیز، روز چهارشنبه نوشت که حسین بابک، یکی از مقام‌های محلی در پیشاور اعلام کرد، شبه نظامیان طالبان به جای این که سلاح‌هایشان را زمین بگذارند، اقدام به تصرف خانه‌ها و ساختمان‌های دولتی در منطقه بونیر کرده‌اند. آنها همچنین با گشت زدن در خیابان‌ها مانع از آن می‌شوند که نهادهای دولتی وظیفه خود را انجام دهند.

طالبان با ورود به منطقه بونیر خود را به حدود صد و ده کیلومتری اسلام‌آباد پایتخت پاکستان رسانده‌اند. در طول پنج سالی که طالبان پاکستانی نبرد خود را با دولت آغاز کرده‌اند، این نخستین باری است که آنها تا این حد به پایتخت پاکستان نزدیک شده‌اند.

حسین بابک با اشاره به تحرکات تازه طالبان در مناطق شمال غرب پاکستان گفت:« ما به ستیزه‌جویان اجازه نمی‌دهیم، دولت را چالش بکشند.»

به دنبال این تحولات دولت پاکستان از صوفی محمد یک روحانی طرفدار طالبان در مناطق مرزی با افغانستان خواسته است، به قرارداد صلح در دره سوات احترام بگذارد.

قمر زمان کاییرا وزیر اطلاعات پاکستان روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران گفت که صوفی محمد باید صلح را تضمین کرده و از طرح خواسته‌های جدید خودداری کند.

این درحالی است که صوفی محمد تهدید کرده است، چنانچه تا روز پنج‌شنبه برای دادگاه‌ها در مناطق قبیله نشین هم مرز با افغانستان قضات اسلامی منصوب نشوند، به دامنه اعتراض‌ها افزوده خواهد شد. اما دولت پاکستان می‌گوید، انتصاب قاضی‌های جدید زمان زیادی می‌برد.

مولانا فضل‌الله رهبر ستیزه جویان اسلام گرا نیز که داماد صوفی محمد است و در دره سوات سکونت دارد، از عمل به مفاد قرارداد صلح و خلع سلاح افراد خود سرباز زده است.

پس از حدود دو سال ناآرامی و جنگ در دره سوات که زمانی از مناطق مهم توریستی در شمال غرب پاکستان به شمار می‌رفت، سرانجام دولت پاکستان با شبه نظامیان اسلام گرا که از آنها با عنوان طالبان پاکستان هم یاد می‌شود، قرار داد صلحی امضا کرد. به موجب این قرارداد دولت پاکستان با اجرای قوانین شریعت اسلامی در این منطقه موافقت کرد و در مقابل ستیزه‌جویان اسلام گرا نیز موظف شدند سلاح‌های خود را زمین بگذارند.

صوفی محمد روحانی سرشناس پاکستانی که در این منطقه از نفوذ بسیاری برخوردار است و از طرفداران طالبان به شمار می‌آید در انجام مذاکرات برای امضای این قرار داد نقش مهمی ایفا کرده بود.

آصف علی سرداری رییس جمهوری پاکستان هفته گذشته با طرح اجرای قوانین شریعت اسلامی در هفت منطقه قبیله نشین در شمال غرب این کشور از جمله دره سوات و منطقه بونیر موافقت کرده بود. این مناطق مجموعاً چهل درصد مساحت ایالت سرحد شمال غربی پاکستان را منطقه مرزی با افغانستان شامل می‌شود.

ریچارد هالبروک نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان، با اشاره به آتش زدن مدارس، جلوگیری از تحصیل دختران و انجام اعمال خشونت آمیز توسط ستیزه‌جویان اسلام‌گرا نسبت به امضای قرارداد صلح میان دولت پاکستان و اسلام‌گرایان ابراز نگرانی کرد.

در این میان باراک اوباما رییس جمهور آمریکا دولت آصف علی سرداری را برای مبارزه با ستیزه‌جویان اسلام‌گرا تحت فشار قرار داده و اعلام کرده اعطای کمک هفت و نیم میلیارد دلاری آمریکا به پاکستان منوط به همکاری این کشور در مبارزه با ستیزه‌جویان است.

در مقابل پاکستان می‌گوید که این کشور تلاش می‌کند از طریق استفاده از نیروی نظامی در کنار تلاش‌های سیاسی و نیز اجرای برنامه‌های اقتصادی در مناطق قبیله نشین هم مرز با افغانستان ستیزه جویان را تحت کنترل درآورد.

دولت پاکستان هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، تروریسم حدود سی و پنج میلیارد دلار به اقتصاد این کشور لطمه زده است. همچنین در دو سال گذشته بیش از سه هزار و پانصد مورد حمله تروریستی در این کشور صورت گرفته و این حملات در سال جاری به طور متوسط هر ماه هشتاد و چهار نفر را به کام مرگ برده است.

XS
SM
MD
LG