لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

اروپا ارتقای روابط با اسرائیل را مشروط کرد


شهرک‌سازی در کرانه باختری
شهرک‌سازی در کرانه باختری
شرط اتحادیه اروپا برای دولت جدید اسرائیل، مبنی بر لزوم پذیرش اندیشه «دو ملت، دو دولت» بر مناسبات طرفین سایه انداخته، و اتحادیه اروپا اعلام کرده است که ارتقای سطح مناسبات با اسرائیل و برقراری مناسبات ویژه با این کشور را فعلاً راکد می‌گذارد.

بنیامین نخست‌وزیر اسرائیل در رد این نظر اتحادیه اروپا، با گفتن اینکه «پیشبرد صلح با فلسطینی‌ها به همان میزان که منفعت اروپاست، منفعت خود اسرائیل نیز هست»، خواهان آن شد که «برای اسرائیل شرط و شروط نگذارند».

نتانیاهو در دیدار پنجشنبه با میرک توپولانک نخست‌وزیر جمهوری چک، رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا، که به اسرائیل آمده بود، گفت: «مناسبات اروپا با اسرائیل نباید به روابط اسرائیل و فلسطینی‌ها گره بخورد».

نتانیاهو گفت: «از رفتار تبعیض‌آمیز اروپا علیه تنها حکومت مردمسالار خاورمیانه اندوه زده است».

بنیتا فررو والدنر کمیسر اتحادیه اروپا پنجشنبه در بروکسل گفت: «برنامه ارتقای مناسبات با اسرائیل فعلاً، و تا تعهد شفاف دولت نتانیاهو به تداوم روند صلح با فلسطینی‌ها متوقف شده است».

خانم والدنر گفت: «دلیلی برای روابط فراتر از مناسبات عادی با اسرائیل نداریم و اسرائیل باید به نظرات اروپا درمورد شهرک‌سازی پاسخ مثبت بدهد».

اما آقای نتانیاهو در دیدارش با نخست‌وزیر چک گفت: «اگر اسرائیلی‌ها نباید در کرانه باختری خانه‌سازی کنند، فلسطینی‌ها نیز تا روشن شدن سرنوشت نهایی این سرزمین‌ها باید از خانه‌سازی در آن خودداری کنند».

نتانیاهو در هر حال به نخست‌وزیر چک گفت که دولت وی برنامه‌ای برای برپایی شهرک جدید یهودی‌نشین در کرانه باختری ندارد، ولی افزود که در آبادی‌های موجود، نمی‌توان از اسرائیلی‌هایی که در آن زندگی می‌کنند، خواست خانه‌سازی نکنند و کسی نباید با این امر مشکل داشته باشد.

دولت پیشین اسرائیل به نخست‌وزیری اهود اولمرت توانسته بود رأی موافق اتحادیه اروپا را برای ارتقای مناسبات با اسرائیل و برقراری روابط ویژه به دست آورد و توافق‌های آن، ماه دسامبر گذشته اعلام شده بود.

فلسطینی‌ها از آغاز از این توافق ناخشنود بودند و روی کارآمدن دولت نتانیاهو دراول آوریل به فلسطینی‌ها فرصتی مناسب داد تا درخواست خود را برای «مشروط کردن ارتقای مناسبات اتحادیه اروپا با اسرائیل به تحولات مثبت دردیالوگ اسرائیلی- فلسطینی» به اروپا بقبولانند.

نخست‌وزیر چک جمعه در دیدار با شیمون پرز رئیس جمهوری اسرائیل به او گفت: کشور چک خود با مشروط کردن ارتقای روابط با اسرائیل به امر صلح اسرائیلی- فلسطینی مخالف است و در برابر این نظر، در چارچوب اتحادیه اروپا مقاومت خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG