لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۲

پرز : راهکارهایی غیر از حمله برای مهار ایران اتمی وجود دارد


 شيمون پرز
شيمون پرز

شيمون پرز گفت: « حتی اگر ايران به توانمندی اتمی با ماهيت نظامی برسد، هنوز راهکارهائی برای جلوگيری از کاربرد آن از سوی ايران وجود دارد.»


شيمون پرز افزود: «اگر ايران بداند که استفاده اش از توان هسته ای نظامی با پاسخ اتمی روبرو خواهد شد، در استفاده از اين توانش ترديد خواهد کرد.»

اين سخنان آقای پرز در حالی بيان می شود که تهران بارها اعلام کرده که برنامه هسته ای اين کشور صلح آميز است.

آمريکا، اسرائيل و اتحاديه اروپا، ايران را متهم می کنند که قصد ساخت بمب اتمی را دارد و شورای امنيت با صدور سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.

رئيس جمهوری اسرائيل افزود: «حمله به تاسيسات اتمی ايران همه کار نيست و کار (فعاليت های اتمی ايران) را نيز يکسره نخواهد کرد»، و گفت «حمله ممکن است تجهيزات سانتريفيوژ را از بين ببرد اما دانش آن که برايشان باقی می ماند.»

آقای پرز اين سخنان را در مصاحبه ای به مناسبت شصت و يکمين سالروز استقلال کشور اسرائيل در شبکه دهم تلويزيون اسرائيل بيان داشت.

شيمون پرز رئيس جمهوری اسرائيل می گويد که «از طريق تهديد ايران به کاربرد بمب اتمی عليه ايران، در صورت حمله احتمالی اتمی از سوی ايران، می توان جمهوری اسلامی را از کاربرد توان اتمی نظامی – حتی درصورت دستيابی اش به آن – بازداشت.»

ايران بارها اعلام کرده که حمله اسرائيل به ايران، با واکنش شديد اين کشور روبرو خواهد شد.


آقای پرزدرآستانه سفربه ايالات متحده قراردارد و چهاردهم ارديبهشت درکاخ سفيد با باراک اوباما نخستين ديدار رسمی را انجام می دهد، که همآهنگی ديدگاه ها درباره پرونده هسته ای ايران در دستور کار اين مذاکرات قراردارد.

آقای پرز پيشتر از آقای اوباما خواسته بود که مذاکرات آمريکا با ايران را به بعد از انتخابات رياست جمهوری ايران موکول کند «تا به احمدی نژاد کمک نشود.»

آقای پرز همچنين مانند بسياری از سران اسرائيل تاکيد کرده که آمريکا برای مذاکراتش با ايران بايد سقف زمانی محدودی تعيين کند.

در مصاحبه سالروز استقلال اسرائيل، آقای پرز گفت: «غرب گزينه های ديگری دراختياردارد و در اتحادی که (دربرابرايران) بوجود می آورد، نخستين کار اين است که به ايرانی ها گفته شود اگر ازسلاح اتمی استفاده کنيد- مهم نيست عليه چه کشوری- پاسخ به شما هم ازنوع اتمی خواهد بود.»

از شيمون پرز به عنوان پايه گذار کوره اتمی «ديمونا» در جنوب اسرائيل نام برده می شود. آقای پرز دو سال پيش در مصاحبه ای با شبکه العربيه گفت:«همين که ديگران تصور کنند که اسرائيل يک قدرت اتمی نظامی است، به خودی خود، توان بازدارندگی محسوب می شود.»

XS
SM
MD
LG