لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

آب آشامیدنی خوزستان؛ «تلاش‌ها کافی نیست»


رودخانه کارون؛ از جمله رودهایی که از منطقه خوزستان گذر می‌کند.
رودخانه کارون؛ از جمله رودهایی که از منطقه خوزستان گذر می‌کند.
روزنامه «جام جم» در شماره روز پنج‌شنبه، دهم فروردین ماه، در گزارشی در باره وضعیت بحرانی آب آشامیدنی در خرمشهر و آبادان، از قول مسئولان استانی نقل کرد که بر اثر بالا رفتن شوری آب در این دو شهر، نه تنها بر زندگی روزمره مردم اثر گذاشته، بیش از ۹۰ درصد از نخلستان‌ها و نیمی از زمین‌های کشاورزی را نیز شوره‌زده کرده است.

در همین ارتباط مجتبی گَهِستونی، روزنامه‌نگار در استان خوزستان، در گفت‌وگو با رادیو فردا به تشریح وضعیت کنونی آب آشامیدنی در این منطقه پرداخته است.

رادیو فردا: آقای گهستونی، وضعیت اخیر آب آشامیدنی در برخی مناطق خوزستان ناشی از چیست؟

مجتبی گَهِستونی: طی چند سال اخير شاهد خشکسالی وسيعی در سطح استان خوزستان هستيم. اين خشکسالی باعث شده که بسياری از نخلستان‌ها از بين برود و کشاورزی در خوزستان معنای ديگری پيدا کند، در شرايط بهداشتی آب آشاميدنی بعضی شهرهای استان تغييراتی به وجود آيد، گرد و خاک فراوان در شهرها ايجاد گردد، بيماری‌هايی پديدار شود و آب بعضی از مناطق شهری شور بشود.

البته آبادان و خرمشهر از سال‌های گذشته هم مشکلاتی داشته‌اند و کند بودن روند بازسازی بعد از جنگ باعث شده، در اين دو شهر آب مطلوب آشاميدنی وجود نداشته باشد.

امسال که وارد سومين سال خشکسالی در استان خوزستان می‌شويم، اين شرايط بسيار تأسف‌بار و نگران‌کننده است. اکنون که در ارديبهشت ماه به سر می‌بريم، ولی در ماه‌های آينده مشکلات در استان خوزستان به‌ويژه در بعضی شهرها مانند آبادان و خرمشهر، وضعيت نگران‌کننده‌ای پيدا خواهد کرد.

مديريت شهری آبادان و خرمشهر برای اين مقابله با مشکلاتی مانند شوری آب که گفته شده به زمين‌های کشاورزی و نخلستان‌ها نيز به شدت آسيب رسانده است، چه تمهيداتی انديشيده‌اند؟

واقعيت اين است که شرکت آب و فاضلاب خوزستان طی سال‌های اخير تلاش‌های بسيار زيادی کرده، ولی اين سرمايه‌گذاری‌ها کافی نبوده است.

بايد به اين نکته اشاره کنم که رود کارون و بعضی رودخانه‌های استان خوزستان، بدون اين که بهره کافی از آن به دست آيد خليج فارس می‌ريزند.

البته به اين معنی نيست که من انتقال آب رودخانه کارون برای مصارف غيرشرب ساير استان‌های کشور را تأييد کنم، چون اين مسئله با منافع ملی کشور در تضاد است.

منظور شما اين است که آب رود کارون به جای ديگری منتقل می‌شود؟

البته اشاره من به طور خاص رودخانه کارون نيست، اگر چه ظاهراً آب کارون به بعضی مناطق کشور منتقل می‌شود. طی روزهای گذشته هم شاهد افتتاح پروژه انتقال آب رودخانه دز به بعضی استان‌های مرکزی به خصوص قم بوديم.

به طور قطع از بين رفتن بسياری از زير ساخت‌های شهر آبادان و خرمشهر به واسطه جنگ، باعث شده صدمات جبران‌ناپذيری به اين دو شهر وارد شود.

مردم آبادان و خرمشهر طی ساليان اخير با سختی‌های بسيار زيادی دست و پنجه نرم کرده‌اند و من مطمئن هستم تابستان امسال تابستان دشواری برای تمام مردم استان خوزستان به خصوص مردم آبادانی و خرمشهر خواهد بود.

يادمان نرود که آبادان و خرمشهر در گذشته عروس شهرهای ايران بودند، اما اکنون از جمله شهرهای عقب‌مانده کشور محسوب می‌شوند.
XS
SM
MD
LG