لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

فنلاند با احضار سفير ايران به اعدام نوجوانان اعتراض کرد


پيرتی تورستيل، يک مقام وزارت امور خارجه فنلاند
پيرتی تورستيل، يک مقام وزارت امور خارجه فنلاند
وزارت خارجه فنلاند با احضار رضا نظر آهاری، سفير ايران در هلسينکی، به اعدام محکومان زير ۱۸ سال اعتراض کرد و بريتانيا نيز اعدام دل آرا دارابی را محکوم کرده است.

دل آرا دارابی، که به اتهام قتل در ۱۷ سالگی در دادگاهی در ايران محاکمه و مجرم شناخته شده بود، هفته گذشته اعدام شد. دل آرا دارابی به هنگام اعدام ۲۳ سال سن داشت.

اعدام دل آرا دارابی واکنش های بين المللی در پی داشت و رييس دوره اتحاديه اروپا به همراه گروه های حامی حقوق بشر اعدام وی را محکوم کردند.

پيرتی تورستيل، يک مقام وزارت امور خارجه فنلاند، روز جمعه در ديدار با سفير ايران بشدت اعدام دل آرا دارابی را محکوم کرده است.

اين مقام وزارت امور خارجه همچنين در جريان احضار سفير ايران، نگرانی خود را از اعدام احتمالی دو محکوم زير ۱۸ سال ديگر اعلام کرده است.

امير خالقی و صفر انگوتی نيز متهم هستند که در نوجوانی مرتکب قتل شده اند. اين دو در دادگاه به مرگ محکوم شده و در انتظار اجرای حکم هستند.
دل آرا دارابی، که به اتهام قتل در ۱۷ سالگی در دادگاهی در ايران محاکمه و مجرم شناخته شده بود، هفته گذشته اعدام شد.


اين مقام وزارت خارجه فنلاند به سفير جمهوری اسلامی يادآور شده است که ايران از امضاء کنندگان کنفوانسيون حقوق کودک است که اعدام مجرمانی را که در زير هجده سالگی مرتکب جرم شده اند، منع می‌کند.

طبق اين گزارش، پيرتی تورستيل از ايران خواسته تا مجازات سنگسار و اعدام را متوقف کند.

واکنش بریتانیا

در همين زمينه، وزارت امور خارجه بريتانيا روز پنجشنبه اعدام دل آرا دارابی را محکوم کرده است. اين وزارتخانه همچنين از ايران خواسته است تا اعدام متهمانی که درزمان وقوع جرم زير ۱۸ سال سن داشته اند را متوقف کند.

بيل رامل، يک مقام های ارشد وزارت امور خارجه بريتانيا، در اين زمينه گفته است:« من نيز مانند بسياری از اعضای جامعه بين المللی، لازم می دانم که اعدام دل آرا داربی در روز جمعه را محکوم کنم.»

اين مقام وزارت امور خارجه بريتانيا تاکيد کرده است که از آنجا که ايران از امضا کنندگان پيمان نامه های بين المللی در زمينه حقوق مدنی و حقوق کودکان است و بر اساس آن از اعدام کودکان زير ۱۸ سال منع شده است، این کشور می بايست تعهدات خود در اين زمينه را رعايت کند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر حداقل ۱۳۰ بزهکار نوجوان در ايران در انتظار مرگ هستند
XS
SM
MD
LG