لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

بهای نفت در بازارهای جهانی از مرز ۱۲۰ دلار گذشت


سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک روز جمعه اعلام کرد که بهای نفت در بازارهای جهانی در دومين روز متوالی از مرز ۱۲۰ دلار در هر بشکه فراتر رفته است. بهای نفت از سه سال پيش تاکنون، تا اين میزان افزايش نداشته است.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کارشناسان می‌گويند که سقوط ارزش دلار و ناآرامی‌ها در خاورميانه، از عوامل اصلی بالارفتن بهای نفت است.

کاهش ارزش دلار آمريکا عامل مشوقی برای سرمايه‌گذاران غيرآمريکايی است که پول خود را در بخش نفت سرمايه‌گذاری کنند.

بهای نفت اوپک روز پنجشنبه برای هر بشکه يک دلار و ۵۵ سنت افزايش داشت که اين قيمت روز جمعه هم ثابت مانده است.

پيشتر و از زمان شروع درگيری‌ها در ليبی و زمانی که صادرات نفت ليبی به خارج قطع شد، بهای نفت در بازارهای جهانی از مرز ۱۰۰ دلار در هر بشکه گذشت.

تحليلگران نگران آن هستند که ناآرامی‌های ليبی به ديگر کشورهای صادرکننده نفت از جمله عربستان سعودی و ايران نيز گسترش يابد و اين نگرانی افزایش بهای نفت صادراتی اوپک را در پی داشته است.

کشورهای اروپايی برای کاستن از وابستگی نفتی و گازی به ايران و روسيه، به افزايش سرمايه‌گذاری‌ها در آفريقای شمالی به‌ويژه ليبی و الجزاير رو آورده‌بودند اما با بی‌ثباتی به‌وجود آمده در اين منطقه به گفته کارشناسان، اين کشورها هم‌اينک بايد به‌دنبال منابع ديگری ازجمله در قطب شمال و نروژ باشند.

دی ماه سال پيش مسعود ميرکاظمی، وزير نفت ايران گفت که هيچ کدام از اعضای اوپک، ۱۰۰ دلار را قيمت غيرمنتظره‌ای برای نفت نمی‌دانند و برخی معتقدند تا رسيدن قيمت به سطح ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار هم نيازی به نشست فوق‌العاده برای اوپک نخواهد بود.

مسعود ميرکاظمی گفته بود به باور او «بالا رفتن قيمت نفت از مرز ۱۰۰ دلار جای نگرانی نخواهد داشت.»

آمريکا که از کشورهای اصلی مصرف کننده نفت است، نگران بالارفتن قيمت‌هاست و پيشتر هم از اوپک خواسته بود تا توليد را افزايش دهند تا قيمت‌ها پايين بيايند.
XS
SM
MD
LG