لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۸

فشار سازمان ملل بر اسرائیل برای پذيرش تشکيل کشور فلسطين


در جريان شست شورای امنيت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه اسرائيل تحت فشار قرار گرفت تا تشکيل کشور مستقل فلسطين را بپذيرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در پايان اين جلسه که با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو شورای امنيت برگزار شد اعضای اين شورا با صدور بيانيه ای که الزام آور نيست خواستار « تلاشهای عاجل برای حصول به يک صلح پايدار، همه جانبه و عادلانه» شدند.

در اين بيانيه آمده است که يک چنين صلحی « فقط بر اساس ايده همزيستی دو کشور دمکراتيک اسرائيل و فلسطين در همسايگی يکديگر و با حفظ امنيت و احترام به مرزهای دو کشور برقرار خواهد شد.»

رياست اين جلسه با سرگی لاوروف وزير خارجه روسيه بود که کشور وی در ماه جاری رياست دوره ای شورای امنيت سازمان ملل متحد را برعهده دارد. ولی نماينده اسرائيل و دولت خودگردان فلسطين در اين جلسه شرکت نداشتند.

گابريلا شالف، سفير اسرائيل در سازمان ملل متحد، در بيانيه ای اعلام کرد که اسرائيل به دخالت شورای امنيت در روند سياسی خاورميانه اعتقاد ندارد. به گفته وی اين يک موضوع دو جانبه است و بايد به عهده دو طرف درگير گذاشته شود.

سفير اسرائيل در توضيح عدم شرکت اين کشور در اين جلسه افزود : زمان صدور اين بيانيه نيز نامناسب است چون دولت اسرائيل در آستانه سفر بنيامين نتان ياهو به واشنگتن در حال مرور سياست های خود در قبال بحران خاورميانه است.»

سوزان رايس سفير آمريکا در سازمان ملل متحد در سخنان خود در اين جلسه بر تعهد دولت آمريکا به «تشکيل يک کشور مشروع فلسطينی» تاکيد کرد و اعلام کرد که پرزيدنت اوباما در نظر دارد که با سران کشورهای منطقه گفتگوهای مهمی انجام دهد.

سفير آمريکا همچنين از پيش نويس پيشنهادی دولت روسيه که در آن بر «ضرورت عاجل حصول به يک صلح پايدار در خاورميانه از طريق انجام اقدامات ديپلماتيک جسورانه» تاکيد شده است حمايت کرد.

در بيانيه مصوب جلسه شورای امنيت در روز دوشنبه از اقدامات ديپلماتيک گروه ۴ ( سازمان ملل متحد، آمريکا ، روسيه و اتحاديه اروپا) برای کمک به «تلاشهای دو طرف برای رسيدن به يک صلح پايدار وعادلانه در خاورميانه» حمايت شده است.

اهداف نقشه صلحی که از سوی گروه ۴ تنظيم شده است عبارتند از همزيستی مسالمت آميز اسرائيل و يک کشور مستقل فلسطينی، توقف شهرک سازی های يهوديان در قلمرو فلسطينيان و پايان حملات فلسطينی ها به خاک اسرائيل . اين طرح صلح از سال ۲۰۰۳ و زمان اعلام آن هيچ پيشرفتی نداشته است.

ديويد ميلبند وزير خارجه بريتانيا بر ضرورت صلح بين اسرائيل و کل جهان عرب تاکيد کرد که اولين بار در طرح صلح پيشنهادی از سوی ملک عبدالله پادشانه عربستان مطرح شد. براساس اين طرح کشورهای عربی در صورت عقب نشينی اسرائيل از اراضی اشغالی در جنگ ۱۹۶۷ روابط خود را با اسرائيل عادی خواهند کرد.

سوزان رايس سفير آمريکا در سازمان ملل متحد نيز گفت که پرزيدنت اوباما در نظر دارد که طرح صلح پيشنهادی اعراب را نيز در طرح کلی آمريکا برای خاورميانه بگنجاند.

در اين بخش سرگی لاورف وزير خارجه روسيه نيز گفت که کشور وی «از اين گونه برخوردهای واقع گرايانه حمايت فعال خواهد کرد.»

پرزيدنت اوباما متعهد شده است که به روند کاملا مختل صلح خاورميانه شتاب تازه ای ببخشد ولی اين تلاشها ممکن است با مخالفت شديد دولت تندرو جديد در اسرائيل به نخست وزيری بنيامين نتان ياهو روبرو شود.

بنيامين نتان ياهو تاکنون به شکل علنی از ايده تشکيل کشور فلسطينی حمايت نکرده است که سنگ بنای طرح جامعه بين المللی برای حل بحران قديمی خاورميانه است.

نخست وزير اسرائيل قرار است ديدگاههای دولت خود در مورد روند صلح را در ملاقات روز هيجدهم ماه می در واشنگتن با پرزيدنت اوباما در ميان بگذارد.

در همين حال بن گی مون دبير کل سازمان ملل متحد نيز گفت « زمان آن فرارسيده که اسرائيل سياست شهرک سازی در قلمرو فلسطينيان که بارها وعده آنرا داده است برای هميشه متوقف کند».
XS
SM
MD
LG