لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۸

مخالفت باراک اوباما با انتشار عکس های آزار زندانيان


باراک اوباما با تجدید نظر در موضع قبلی دولت خود درباره انتشار تصاوير بد رفتاری سربازان آمریکایی با زندانيان در دوران «جنگ عليه ترور»گفته است تلاش خواهد کرد تا مانع انتشار این عکس ها شود.

باراک اوباما،رييس جمهوری آمريکا، روز چهار شنبه با اشاره به این که انتشار این عکس ها فایده ای نخواهد داشت تاکيد کرد انتشار اين عکس ها می تواند افکار عمومی را بر ضد آمريکا تحريک کرده و نيروهای آمريکا را در افغانستان و عراق با خطر مواجه کند.

اين در حالی است که دولت اوباما ماه گذشته به دنبال رای دادگاه اعلام کرده بود که با انتشار صدها عکس مربوط به آزار زندانيان مظنون به عضويت در گروههای تروريستی در زندانهای عراق و ساير نقاط مخالفت نخواهد کرد.

اتحاديه آزادی های مدنی آمريکا ، «ای سی ال يو»، در شکايتی در سال ۲۰۰۴ خواستار انتشار اين عکس ها شده بود.به دنبال رای دادگاه در اواخر سال گذشته قرار بود اين عکس ها در ۲۸ ماه مه منتشر شوند.

اين عکس ها در دوران جرج بوش رييس جمهوری سابق آمريکا، و در جريان دادگاه نيروهای نظامی آمريکايی که متهم بودند با زندانيان بد رفتاری کرده اند مورد استفاده قرار گرفته بود.

در همين زمينه، رابرت گيبس، سخنگوی کاخ سفيد، روز چهارشنبه گفت:« او (باراک اوباما) باور دارد که انتشار اين عکس ها می تواند تهديدی برای زنان و مردانی(سربازان آمريکايی) که در افغانستان و عراق در حال انجام وظيفه هستند در پی داشته باشد.»

به گفته آقای گيبس اکنون وکلای دولت می تواند مطرح کنند که انتشار اين عکس ها می تواند برای امنيت ملی خطر داشته باشد و سلامت نيروهای نظامی اين کشور را به مخاطره بیندازد.

در دوران رياست جمهوری جرج بوش اين دولت با انتشار اين عکس ها مخالفت کرده بود. دولت جرج بوش می گفت: براساس کنواسيون ژنو انتشار اين تصاوير حقوق زندانيان را نقض می کند و به همين دليل مخالف انتشار آنها است.

در همين حال، يک مقام دولتی آمریکایی روز چهارشنبه نيز گفت : مخالفت باراک اوباما با انتشار اين عکس ها به مثابه اين نيست که وی از بدرفتاری با زندانيان در دولت گذشته چشم پوشی کرده است.

برايان ويتمن، سخنگوی وزارت دفاع ، نیز در اين زمينه گفت: رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، و فرماندهان نظامی نگرانی خود را در خصوص انتشار اين عکس ها به باراک اوباما منتقل کرده بودند، آنها معتقد بودند اين عکس ها می تواند سلامتی نيروهای آمريکايی را به خطر بيندازد.

اين عکس ها بخشی از بحث وسيعتر درباره تاکتيک های بازجويی عليه مظنونان به عضويت در گروه های تروريستی در دوران جرج بوش است. طرفداران حقوق بشر و قانونگذاران دمکرات می گويند دولت سابق دستور شکنجه اين افراد را صادر کرده بود

انتشار عکس هايی از زندانيان در زندان ابوغريب باعث واکنش های بسياری شد . تحليلگران می گويند انتشار اين عکس ها باعث گسترش اخساسات ضد آمريکايی شد و به گروههای وابسته به القاعده از اين احساسات استفاده و نيرو جذب کردند
XS
SM
MD
LG