لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

انتقاد از سیاست اقتصادی احمدی‌نژاد در برنامه تلویزیونی رضایی


محسن رضایی، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران
محسن رضایی، کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران
محسن رضایی، نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، روز شنبه، در نخستین برنامه تلویزیونی خود به بیان دیدگاه های خود پرداخت که بخش عمده‌ای از آن به بیان مشکلات اقتصادی اختصاص داشت.

گرانی، بیکاری، تورم، تامین مسکن، ورشکستگی بنگاه‌های اقتصادی و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری از جمله مواردی است که محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده پیشین سپاه پاسداران، به آن اشاره کرد و وعده داد که با دولتی «کارآمد» و «عملگرا» به طور ریشه‌ای نسبت به برطرف کردن آنها اقدام کند.

این نامزد دهمین انتخابات ریاست‌جمهوری با ذکر این که خواهان رابطه با دنیای غرب و تنش‌زدایی با کشورهای دیگر است، همچنین تصریح کرد که گام اول در این راه برداشته شده و باراک اوباما گفته است که خواهان تغییر است و رهبر ایران نیز به آن واکنش مثبت نشان داده است.

محسن رضایی در برنامه تلویزیونی با بیان اینکه کابینه وی یک «دولت ائتلافی کارآمد» و با شرکت «نخبگان» خواهد بود، گفت: « اولین کار ما نجات اقتصاد کشور از فقر و بیکاری و گرانی و عقب ماندگی‌ها هست و پس از آن یک جهش اقتصادی را در کشور شروع می‌کنیم.»

محسن رضایی افزود: «من اطلاع دارم که در بسیاری از خانواده ها جوانان بیکار وجود دارد و این بیکاری در شهرستان‌ها بیشتر است... بسیاری از مفاسد اقتصادی و اجتماعی و بیماری‌های روحی و روانی از ناحیه بیکاری است و حتی متلاشی شدن خانواده‌ها از ناحیه بیکاری‌ها صورت می‌گیرد.»

این کاندیدای اصولگرا تاکید کرد که دولت وی به جای «میوه» دادن به مردم بستر «درختکاری» را فراهم خواهد کرد و یارانه‌ها را به سوی «ایجاد اشتغال و درآمد» سوق می‌دهد.


محسن رضایی که در بخشی دیگر از فرصت سی دقیقه‌ای خود، به مساله گرانی پرداخته و گفت: « من می‌دانم که بسیاری از مردم ما از گرانی ناراحت هستند و قدرت خرید آنها کم می‌شود و در حقیقت فقیرتر می‌شوند.»

وی سپس با ارائه آماری به نرخ تورم در ایران و افزایش آن در دوره محمود احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت: «قدرت رقابت ایران در خارج به دلیل گرانی ها کاسته شده است. در سال ۸۴ دولت با تورم ۱۲.۱ درصدی شروع کرد و در سال ۸۷ به ۲۵ درصد رسید و اقلام مورد احتیاج مردم در این چهار سال حدودا دوبرابر شد در حالی که درآمد‌ها دو برابر افزایش پیدا نکرده است.»

این کاندیدای انتخابات همچنین به مقایسه نرخ تورم در ایران و دیگر کشورهای جهان پرداخت و گفت که نرخ تورم جهانی در سال ۲۰۰۷ تقریبا چهار بوده که این رقم در همین سال در ایران به ۱۸.۴ رسیده در حالیکه در خاورمیانه ۱۰ درصد بوده است.

محسن رضایی با انتقاد از سیاست‌های پولی دولت کنونی گفت که در صورت پیروزی در انتخابات «جلوی فشار دولت روزی بانک مرکزی» را می‌گیرد و اجازه نخواهد داد که به دستور دولت این بانک به طور بی‌رویه پول چاپ کند که به تورم دامن بزند.

محسن رضایی به مشکل مسکن نیز پرداخت و گفت درحالیکه در بسیاری از کشورها با هفت تا ۱۰ سال از حقوق سالانه می‌توان خانه خرید، این رقم در ایران به ۵۰ سال حقوق سالیانه می‌رسد. وی یکی از راه‌هکاری خود برای تامین مسکن را مشارکت فعال بانک‌ها در اعطای تسهیلات دانست که باید در ایران بهبود یابد.

امنیت سرمایه‌گذاری، بهبود شرایط کسب و کار، جلوگیری از ورشکستی بنگاه‌های اقتصادی و ارتقای امنیت و شرایط کاری کارگران دیگر موضوعاتی بود که محسن رضایی در برنامه انتخاباتی خود به آن اشاره کرد.

محسن رضایی همچنین با انتقاد از سیاست‌های دولت کنونی بدون نام بردن از محمود احمدی‌نژاد گفت: «در سیاست خارجی تنش ما را با کشورهای منطقه افزایش دادند...(کشورهای منطقه) را از ما ترسانده‌اند و به آنها گفته‌اند ایران دارد همه جا را می‌گیرد و بمب اتمی هم می‌سازد و می‌خواهد فردا بزند سر شما.»

تلفات جاده‌ای و تامین اجتماعی نامطلوب، زنان، فرهنگیان، ورزش، خدمت سربازی، دانشجویان و عدم نگاه امنیتی به فرهنگ از جمله محورهای دیگر برنامه انتخاباتی محسن رضایی در روز شنبه بود.
XS
SM
MD
LG