لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

کارگردان اتریشی نخل طلایی کن را به خانه برد


از راست: رابین رایت پن، میشاییل هانکه، ایزابل هوپر، آلن رنه، شارمیلا تاگور
از راست: رابین رایت پن، میشاییل هانکه، ایزابل هوپر، آلن رنه، شارمیلا تاگور
میشاییل هانکه،‌ فیلم‌ساز ۶۷ ساله اتریشی، روز یک‌شنبه جایزه نخل طلای شصت و دومین دوره از جشنواره معتبر کن فرانسه را در سالن بزرگ لومیر دریافت کرد.

هیات داوران این دوره از جشنواره کن در ساحل ریوی‌یرا به ریاست ایزابل هوپر، بازیگر سرشناس فرانسوی، جایزه برتر جشنواره را به فیلم سیاه و سفید و بدون موسیقی «روبان سفید» هانکه دادند که منتقدان آن را «کاوشی مخوف و ترسناک در ریشه‌های نازیسم» خوانده‌اند.

میشاییل هانکه سازنده سرشناس فیلم‌هایی چون «بازی‌های بامزه»، «ویدئوی بنی» و «پنهان» است.

در این دوره استاد برجسته سینما و از آخرین بازمانده‌های سینمای موج نوی فرانسه، آلن رنه ۸۶ ساله، جایزه‌ای ویژه را برای یک عمر فعالیت هنری دریافت کرد. رنه با آخرین فیلم خود «علف‌های وحشی» در کن حاضر شده بود که از نظر برخی از منتقدان بهترین فیلم اوست. ‌

جایزه بزرگ کن (گراند پری)‌ را هم کارگردان فرانسوی ژاک اودیار برای فیلم «پیامبر» تصاحب کرد.

جایزه بهترین بازیگر زن را شارلوت گینزبورگ برای بازی در فیلم لارس فون تریر با عنوان «دجال» دریافت کرد. «دجال» به دلیل شکل تصویر کردن سکس و خشونت و افراط در این مضامین به جنجالی‌ترین فیلم این دوره از کن تبدیل شد و بسیاری آن را در اولین شب نمایش هو کردند.

جایزه بهترین بازیگر مرد نیز به کریستوف والتز،‌ بازیگر اتریشی رسید که در جدیدترین فیلم کوئنتین تارانتینو با عنوان «هرامزاده‌های گمنام» [تیتر اصلی فیلم با غلط املائی نوشته شده است] نقش یک افسر اس‌اس را بازی کرده است.

در این دوره از جشنواره ۱۲ روزه کن،‌ جایزه بهترین کارگردانی به فیلم‌ساز فیلیپینی، بریانته مندوزا، برای فیلم جنایی «کیناتای» رسید، و مه‌یی ونگ جایزه بهترین فیلم‌نامه را برای فیلم چینی «تب بهاره» به کارگردانی لو وه دریافت کرد.

در این میان جایزه معتبر دوربین طلایی که به اولین اثر کارگردانان (بهترین فیلم اول)‌ تعلق می‌گیرد به کارگردان استرالیایی واریک تورنتون برای فیلم «سامسون و دلیله» رسید.

شاید بزرگ‌ترین بازنده‌های این دوره از جشنواره کن عبارت بودند از کن لوچ انگلیسی با فیلم «به دنبال اریک» و جین کمپیون نیوزیلندی با فیلم «ستاره درخشان».
هیات داوران کن ۶۲ جایزه ویژه خود را به طور مشترک به دو کارگردان اهدا کرد: به کارگردان انگلیسی اندریا آرنولد برای فیلم «تنگ ماهی» و به فیلم‌ساز کره جنوبی پارک چان – ووک برای فیلم عاشقانه – دراکولایی «عطش».

خانم آرنولد در سال ۲۰۰۶ فیلم تحسین‌برانگیز «جاده سرخ» را به روی پرده فرستاده و در کن همین جایزه را ربوده بود، و چان – ووک سازنده سرشناس فیلم‌هایی چون «گنده‌بک»، «بانوی انتقام» و «آقای انتقام» است.

اما شاید بزرگ‌ترین بازنده‌های این دوره از جشنواره کن عبارت بودند از کن لوچ انگلیسی با فیلم «به دنبال اریک» و جین کمپیون نیوزیلندی با فیلم «ستاره درخشان».

در هیات داوران، در کنار ایزابل هوپر که خود در سال ۲۰۰۱ جایزه بهترین بازیگر زن این جشنواره را برای فیلم هانکه با عنوان «معلم پیانو» به دست آورده بود،‌ رابین رایت پن، بازیگر آمریکایی و همسر به‌زودی سابق شان پن، ایژا آرجنتو،‌ بازیگر آمریکایی و دختر داریو آرجنتو، بزرگ‌ترین ترسناک‌ساز دنیا،‌ و حنیف قریشی، نویسنده برجسته انگلیسی، برنده‌های امسال جشنواره کن را انتخاب کردند.
XS
SM
MD
LG