لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

دست کم ۲۱ نفر در انفجار بمب در زاهدان جان باختند


مجروحین انفجار بمب زاهدان در بیمارستان بستری شده اند
مجروحین انفجار بمب زاهدان در بیمارستان بستری شده اند
حسين ساجدی نيا، معاون عمليات نيروی انتظامی ايران اعلام کرد که تعداد کشته شدگان انفجار بمب در مسجد علی ابن ابی طالب زاهدان به ۲۱ نفر رسيده و ۱۲۵ نفر دیگر نیز زخمی شده اند. در همین حال محمد غلامی، مديرکل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان سيستان و بلوچستان خبر از کشته شدن ۲۳ نفر داد.

وی در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر گفت که طبق بررسی های پليس يک نفر از آنها در اين بمب گذار کشته شده و نفر دوم با تلاش ماموران امنيتی استان سيستان و بلوچستان شب گذشته دستگير شد.

پيشتر استاندار سيستان و بلوچستان اعلام کرده بود که «يک تيم تروريستی که مسئول بمبگذاری بوده، دستگير شده است.»

به گزارش ايرنا، علی محمد آزاد گفت: «اعضای اين گروه تروريستی قصد داشتند در برخی مناطق ديگر زاهدان نيز نسبت به انفجار بمب اقدام کنند که با تلاش اداره کل اطلاعات استان دستگير شدند.»

خبرنگاری در زاهدان که نخواست هویتش فاش شود در گفتگویی با رادیو فردا گفت که «پس از انفجار بمب، درگیری هایی بین شیعیان و سنی ها در زاهدان اتفاق افتاده و به یکی از مساجد سنی ها حمله شده است.»

ابراهيم حميدی رييس دادگستری کل استان سيستان و بلوچستان ضمن تائيد دستگيری يکی از عوامل انفجار بمب در مسجد زاهدان گفت: «عمده‌ترين گروهک‌هايی که اقدام به عمليات تروريستی در اين استان می‌کنند گروهک مالک [ریگی] هستند؛ اما هنوز به نتيجه قطعی نرسيده‌ايم که اين انفجار توسط اين گروهک انجام شده باشد.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فارس، جلال سیاح، معاون سیاسی-امنیتی استان سیستان و بلوچستان گفته است که «عوامل عملیات ترورسیتی زاهدان توسط آمریکا اجیر شده بودند.» وی هیچ مدرک و توضیح بیشتری در این مورد ارایه نکرد.

صادق محصولی، وزیر کشور ایران نیز،روز جمعه این اتهامات را تکرار کرده است.

واکنش‌ها

میر حسین موسوی، نخست وزیر پیشین و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتشار بیانیه ای «با ابراز تاثر شدید از انفجار بمب در مسجد زاهدان» گفت: «آنانی که دستانشان به این جنایت ها آلوده است نه سنی و نه شیعه که منحرفین از ملت رسول خاتمند.»

مهدی کروبی، رئيس سابق مجلس شورای اسلامی و دیگر کانديدای انتخابات ریاست جمهوری نيز «يکی از اهداف عاملان اين جنايت را ايجاد خلل در اراده مردم برای مشارکت فعال در انتخابات دانست.»

نماینده آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان، با انتشار بیانیه ای این انفجار را محکوم کرد و سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد که «در اين حادثه مسئله قوميتی وجود نداشته است و به احتمال زياد وهابيون اين جنايت را انجام داده‌اند.»

تاکنون هیچ گروهی به طور رسمی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است. این انفجار روز پنجشنبه در زمانی صورت گرفت که تنها دو هفته دیگر به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران باقی مانده است.

بهمن ماه سال گذشته نیز انفجار يک بمب صوتی در مسجد الغدير زاهدان باعث شکسته شدن شيشه های اين مسجد شد ولی این انفجار تلفات جانی نداشته است.

استان سيستان بلوچستان طی سال های اخير شاهد درگيری نيروهای انتظامی با گروه هايی است که جمهوری اسلامی آنها را «اشرار مسلح » می خواند.

دولت جمهوری اسلامی گروه «جندالله» را مسئول بسیاری از انفجار و درگيری ها در سيستان بلوچستان می داند.
XS
SM
MD
LG