لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۵

«اوباما درصدد چالش با اسرائیل است»


بنیامین نتانياهو
بنیامین نتانياهو
روزنامه اسرائیلی هاآرتص سه شنبه سخنان ديپلمات های دفتر نخست وزيری اسرائيل را نقل کرده که گفته اند بنیامین نتانياهو از مجموعه سخنان و عملکرد های باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا «به اين باور رسيده است که اوباما درصدد چالش با اسرائيل است تا اعراب را راضی کند.»

هاآرتص نوشت نتانياهو در پی نطق پنجشنبه گذشته اوباما درقاهره، نگران شده که طرح صلح اوباما درقبال خاورميانه، دربرگيرنده اصولی باشد که پذيرش آن برای اسرائيل آسان نخواهد بود. ارزيابی شده که اوباما طرح صلح خود را ماه ميلادی آينده ارائه کند.

«نگرانی عميق» نتانياهو از اوباما و «اطمينان او از اينکه سرانجام مناسبات اسرائيل و آمريکا متشنج می شود»، درحالی است که نتانياهو دوشنبه تلفنی با اوباما گفتگو کرد و به او اطلاع داد که يکشنبه آينده سخنرانی سياسی مهم خود را انجام خواهد داد.

دراين مکالمه تلفنی اوباما گفت که «با اشتياق، اين سخنرانی را گوش خواهد کرد». درپايان اين گفتگوی ۲۰ دقيقه ای، اوباما و نتانياهو توافق کردند که «رابطه نزديک و باز» خود را دنبال کنند.

سخنرانی مهم نتانياهو يکشنبه بيست و چهارم خرداد، چهاردهم ژوئن دربرگيرنده ديدگاههای وی برای صلح خاورميانه و مساله ايران خواهد بود، و «پاسخی به پيشنهادهای اوباما- آنگونه که درديدار ماه گذشته آنها درکاخ سفيد مطرح شد»، تلقی شده است.

برخی از دستياران نتانياهو گفتند که وی دراين نطق، «دو ملت، دو دولت» را برزبان خواهد آورد. اما برخی ديگر ازديپلمات های دفتر او گفتند «اشاره ای مستقيم به راهکار دوملت، دو دولت» آنگونه که مورد نظرآمريکاست، نخواهد شد.

دفترنخست وزيری اسرائيل دربيانيه رسمی تنها اعلام کرد که نتانياهو دراين نطق، ديدگاههای سياسی و امنيتی خود را تشريح می کند.

نتانياهو تا کنون علنا از استقلال فلسطين براساس راهکار «دوملت، دو دولت»، سخن نگفته است. دستياران نتانياهو گفتند «درهر حال، اين نطق مهم او با هدف جلوگيری از تنش در مناسبات اسرائيل و آمريکا تنظيم شده است».

نتانياهو ماه آوريل نيز درآغاز احراز مقام نخست وزيری تنها از راهکارهائی برای «شکوفائی اقتصادی و بالا بردن سطح زندگی فلسطينی ها» سخن گفت اما فلسطينی ها گفتند بيشترازشکوفائی اقتصادی، به استقلال فلسطين نياز دارند.

محمود عباس رهبرتشکيلات خودگردان فلسطينی دوشنبه گفت که برای از سرگيری مذاکرات با اسرائيل «درصورت پايبندی دولت اسرائيل به تعهدات صلح» آمادگی فوری دارد.

آقای عباس دو هفته پيش، هنگام سفر به آمريکا برای مذاکره با اوباما، درمصاحبه با واشينگتن پست نسبت به «سقوط دولت نتانياهو» ابراز اطمينان کرد و گفت تا فروپاشی اين دولت صبر پيشه می کند و برای از سرگيری مذاکرات سياسی شتابی ندارد.

اوباما و وزير خارجه او درهفته های اخير بارها گفته اند که اسرائيل بايد هرگونه ساخت و ساز در کرانه باختری را کاملا متوقف کند و هيچ عذر و بهانه ای، ازجمله «ساختمان سازی درشهرکهای يهودی نشين موجود، بخاطر نيازهای ناشی از رشد جمعيت» پذيرفته نيست.

اوباما در روزهای اخير تاکيد کرد که «زمان صراحت لهجه با اسرائيل در مورد شهرک سازی فرا رسيده است». اما نتانياهو در روزهای اخير چند بار اين درخواست را رد کرد.

اهود باراک وزيردفاع اسرائيل که هفته گذشته به آمريکا رفت و با اوباما نيز ديدار داشت، تاکيد کرد که مقامات کاخ سفيد به او گفته اند که «اوباما درصدد ساقط کردن دولت نتانياهو نيست.»

دراين حال، جرج ميچل فرستاده ويژه آمريکا درخاورميانه سه شنبه با نتانياهو در اورشليم به گفتگو نشسته است که دومين ديدار آنها از زمان روی کارآمدن کابينه نتانياهو است.
XS
SM
MD
LG