لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۱

نامه رفسنجانی به خامنه‌ای: مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش شوید


اکبر هاشمی رفسنجانی (راست) علی خامنه ای (چپ)
اکبر هاشمی رفسنجانی (راست) علی خامنه ای (چپ)
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در نامه‌ای به رهبر جمهوری اسلامی خواستار انجام انتخاباتی سالم برای نجات کشور از خطر، تحکيم وحدت ملی و اعتماد عمومی شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی درابتدای اين نامه به «اظهارات عاری از حقيقت و غيرمسئولانه» محمود احمدی‌نژاد در جريان مناظره با ميرحسين موسوی اشاره کرده و آن را گفتاری با برنامه‌ريزی قبلی ناميده است؛ «ادعای اينکه مطالب او تحت تأثير فضای مناظره گفته شده و فاقد برنامه‌ريزی قبلی است، پذيرفتنی نيست».

رئيس مجلس خبرگان اظهارات محمود احمدی نژاد را «دروغ‌پردازی و خلافگويی‌» خوانده و هدف از آن را «تحت‌الشعاع قرادادن گزارش‌های مستند و مکرر ديوان محاسبات در خصوص مفقودالاثر بودن يک ميليارد دلار و ارتکاب چند هزار تخلّف در اجرای بودجه‌ها» می‌داند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی نکته برجسته و شايان توجه در گفته‌های رئيس جمهوری را آن می‌داند که «در اين تهمت‌ها غيرمستقيم، مقام ولايت در زمان رهبری امام راحل و جناب‌عالی نشانه گرفته است.»

هاشمی رفسنجانی در نامه خود يادآور می‌شود که وی «از عکس‌العمل فوری که مورد انتظار ملت است، خودداری کرده» تا از آلوده‌شدن فضای سياسی کشور در آستانه انتخابات جلوگيری کرده است.

وی در ادامه می‌افزايد که در مراسم سالگرد آيت الله خمينی در ملاقات با احمدی‌نژاد به وی پيشنهاد کرده است که با صراحت اتهام‌های نادرست خود عليه افراد و خانواده‌ها را پس بگيرد تا نيازی به اقدامات قانونی عليه وی نشود.

علاوه بر اين هاشمی رفسنجانی در نامه خود اضافه می‌کند که از صدا و سيما هم خواسته است که فرصتی در اختيار «طرف‌های ذيحق» براساس مقررات تا از خود دفاع کنند، اما «اين دو پيشنهاد خيرخواهانه عملاً پذيرفته نشد».

رئيس مجمع تشخيص مصلحت موضع رهبری جمهوری اسلامی را با گفتن اينکه «رهبر معظم هم صلاح را در سکوت‌شان ديدند» به وی يادآور شده و اضافه می‌کند که «بی‌شک جامعه و بخصوص نسل جوان نيازمند اطلاع از حقيقت است.»

هاشمی رفسنجانی در ادامه نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی يادآور می‌شود که دوران مبارزه و سال‌های اول انقلاب و در مقاطعی مورد تهاجم «افراد لاابالی و ضدانقلاب» بوده‌ايم و از حدود پنج سال پيش تاکنون هم «دندان روی جگر دارم و بخاطر خداوند و مصالح انقلاب و کشور اندوه خويش را مکتوم می‌د‌ارم.»

هاشمی رفسنجانی به رأی بالای خود در آخرين انتخابات مجلس خبرگان رهبری اشاره می‌کند و می‌گويد که در جريان انتخابات جاری، تاکنون به خاطر مسئوليت‌هايش،در رسانه‌هامطلبی به نفع يا ضرر افراد و جريان‌های درگير در انتخابات نگفته‌ است و چهار نامزد موجود هم برای حضور در صحنه از وی نظری نخواسته‌اند.

هاشمی رفسنجانی در ادامه نامه خود به رهبری جمهوری اسلامی يادآور می‌شود که «وضع موجود را به صلاح نظام و کشور» نمی‌داند و اينکه شخص آيت‌الله خامنه‌ای هم در جريان دلايل آن قرار گرفته است.

رئيس مجلس خبرگان به رهبری جمهوری اسلامی در عين حال هشدار می‌دهد «بر فرض اينکه اينجانب صبورانه به مشی گذشته ادامه دهم، بی‌شک بخشی از مردم و احزاب و جريانها اين وضع را بيش از اين بر نمی‌تابند و آتش‌فشانهايی که از درون سينه‌های سوزان تغذيه می‌شوند، در جامعه شکل خواهد گرفت که نمونه‌های آن را در اجتماعات انتخاباتی در ميدان‌ها، خيابان‌ها و دانشگاه‌ها مشاهده می‌کنيم.»

هاشمی رفسنجانی در پايان نامه خود از آيت‌الله خامنه‌ای می‌خواهد که با توجه به مسئوليت و مقام خود و «برای حل اين مشکل و برای رفع فتنه‌های خطرناک و خاموش کردن آتشی که هم اکنون دودش در فضا قابل مشاهده است، هرگونه که صلاح می‌دانيد اقدام مؤثری بنماييد و مانع شعله‌ورتر شدن اين آتش در جريان انتخابات و پس از آن شويد.»

اظهارات احمدی‌نژاد و واکنش‌ها

محسن هاشمی رفسنجانی، پسر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پس از خودداری صدا و سيما از دادن وقت به خانواده وی برای دفاع از خود در قبال اتهامات مطرح شده در مناظره تلويزيونی، در نامه‌ای خطاب به محمود احمدی‌نژاد عنوان کرد که «جنابعالی برای عوام فريبی می‌گوييد آقای هاشمی اشرافی‌گری را در حاکميت رواج داد.»

وی در اين نامه که روز دوشنبه به چاپ رسيد، با آوردن اين بيت که «تا سيه‌روی شود هرکه در او غش باشد»، از رهبر جمهوری اسلامی می‌خواهد «دستور رسيدگی به مراجع ذی‌‌صلاح» بدهد تا منظور آقای احمدی‌نژاد در مناظره تلويزيونی روشن شود.

دفتر علی اکبرناطق نوری نيز در اطلاعيه‌ای تاکيد کرد اتهاماتی که در جريان مناظره انتخاباتی موسوی و احمدی‌نژاد از سوی رئيس‌جمهور مطرح شد «آشکارا نقض سوگند وی به قرآن کريم در حضور نمايندگان مجلس است». در اين نامه همچنين آمده است که وی «در صورت صلاحديد در موقع مقتضی نسبت به اقدام قضايی بر عليه شخص مفتری مبادرت» خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG