لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

بازتاب جهانی انتخابات: مرکل خواستار بررسی شفاف نتایج شد


اعتراض ایرانیان به نتایج انتخابات در کوآلالامپور مالزی.
اعتراض ایرانیان به نتایج انتخابات در کوآلالامپور مالزی.
در تازه‌ترین واکنش بین‌المللی به رخدادهای پس از انتخابات ایران، صدراعظم آلمان روز دوشنبه ضمن ابراز «نگرانی شدید» خواستار بررسی شفاف نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران شد.

آنگلا مرکل با اشاره به «نشانه‌های بی‌نظمی و بی‌قاعدگی» در انتخابات ایران «موج دستگیری‌ها» توسط دولت نهم ایران را محکوم کرد.

انتخابات ریاست جمهوری در ایران و ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج این انتخابات واکنش‌های فراوانی را در سراسر جهان به دنبال داشته است.

به گزارش رویترز، دیوید میلی‌بند، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز دوشنبه و پیش از حضور در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در واکنش به ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران و تاثیر آن بر مساله‌ هسته‌ای این کشور به خبرنگاران گفت: «نگرانی جدی ما به خاطر تاثیر منفی تحولات اخیر بر تلاش جامعه جهانی برای مذاکره با دولت ایران است.»

وی در عین حال با اشاره به نامعلوم بودن تاثیر تحولات اخیر ایران بر مذاکرات مربوط به مساله هسته‌ای این کشور خاطرنشان ساخت: «آن چه ما می‌دانیم این است که ایران تاکنون پاسخی به پیشنهاد گفت‌وگوی جامعه جهانی نداده است.»

وزیر خارجه آلمان: ما برخورد نیروهای امنیتی ایران را با تظاهرکنندگان به شدیدترین نحو ممکن محکوم می‌کنیم و با نگرانی به سوی تهران چشم دوخته‌ایم.
همچنین فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، نیز یکشنبه‌شب با اعلام احضار سفیر ایران در آلمان به وزارت امور خارجه این کشور در ارتباط با ناآرامی‌های پس از انتخابات اظهار داشت: «ما برخورد نیروهای امنیتی ایران را با تظاهرکنندگان به شدیدترین نحو ممکن محکوم می‌کنیم و با نگرانی به سوی تهران چشم دوخته‌ایم.»

وزیر خارجه آلمان همچنین از موضع مشترک متحدان اروپایی این کشور در این زمینه خبر داد و اعلام کرد: «من امروز به اتفاق چندین تن از همتایان اروپایی خود از ایران خواسته‌ایم هر چه سریع‌تر در باره وقایع این کشور و اتهام‌های مربوط به تقلب در انتخابات اطلاع‌رسانی کند تا معلوم شود تا چه حد می‌توان نتیجه انتخابات این کشور را جدی گرفت.»

فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه آلمان، پیشتر نیز با انتشار بیانیه‌ای روند برگزاری انتخابات در ایران را سوال‌برانگیز خوانده و از مقام‌های ایرانی خواسته بود به ابهام‌های موجود پاسخ دهند.

برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، نیز روز یکشنبه از ایران به خاطر برخورد خشونت‌آمیز نیروهای پلیس با تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات به‌شدت انتقاد کرد.

وزیر خارجه فرانسه با اشاره به مبارزات انتخاباتی در ایران گفت: «ما بسیار نگران هستیم. چرا که روند گفت و گو در ایران در حال شکل‌گیری بود. فرانسه از این بابت متاسف است که این روند گفت‌وگو واکنشی بسیار خشونت‌آمیز را در پی داشته است.»

فرانکو فرانتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، هم گفته است تحولات ایران را با دقت دنبال می‌کند. وی با انتشار بیانیه‌ای خواستار آن شده است که دولت ایران «اطمینان بدهد که نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری بازتاب‌دهنده خواست ملت ایران است.»

وزیر خارجه ایتالیا که کشورش روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد همچنین ابراز امیدواری کرده است که «اوضاع در ایران به خشونت بیشتر منتهی نشود.»

اتحادیه اروپا نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران ابراز نگرانی کرده بود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، نیز پیشتر در یک واکنش محتاطانه نسبت به انتخابات ایران ابراز امیدواری کرده بود که نتایج این انتخابات منعکس‌کننده خواست مردم ایران باشد. وی در عین حال اعلام کرده بود ایالات متحده روند انتخابات در ایران را با دقت دنبال خواهد کرد.

روز یکشنبه، جو بایدن، معاون رییس جمهور آمریکا، در انتخاب دوباره محمود احمدی‌نژاد به عنوان رییس جمهور ایران ابراز تردید کرده و گفته بود: «پرسش‌های بسیاری در زمینه نحوه برگزاری این انتخابات وجود دارد.»

معاون رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به ناآرامی‌های پس از اعلام نتایج انتخابات در ایران افزود: «هفتاد درصد آرای انتخابات در مناطق شهری به صندوق‌ها ریخته شده است که در آنجا احمدی‌نژاد پایگاه محکمی نداشته است.»

همچنین لورنس کنن، وزیر خارجه کانادا، نیز روز شنبه مراتب نگرانی شدید کشورش را از روند برگزاری انتخابات در ایران اعلام کرد و اظهار داشت: «گزارش‌های مربوط به حمله نیروهای امنیتی به مخالفان و ایجاد محدودیت برای آنها ما را به‌شدت نگران کرده است.»
XS
SM
MD
LG