لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۷

نگرانی از وضعیت عبدالله رمضان‌زاده


عبدالله رمضان‌زاده؛ عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی و رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد
عبدالله رمضان‌زاده؛ عضو ارشد جبهه مشارکت ایران اسلامی و رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد
شورای هماهنگی اصلاح طلبان کرد، یکی از تشکل‌های اصلاح‌طلب در ایران، همگام با برخی از احزاب و سازمان‌های اصلاح‌طلب، به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد و نتایج آن اعتراض کرده است.

این تشکل اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تأسف از اعلام نتیجه انتخابات «به گونه‌ای دیگر» و قرائت آرا به نام نامزدی دیگر و همچنین درخواست برای برگزاری انتخابات جدید، نوشت که این موضوع «امید به مشارکت مردم در انتخابات‌های آتی و اعتماد به مسئولان را از بین برده است.»

در این بیانیه همچنین از برخورد با معترضان و بازداشت افرادی که از حق مردم در تعیین سرنوشت خود و صیانت از آرای آنان دفاع می‌کنند، ابراز تأسف شده است.

شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد در این ارتباط به بازداشت عبدالله رمضان‌زاده، رئیس این تشکل، اشاره کرده است.

محمدعلی توفیقی، از اعضای شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد، و سردبیر دو هفته‌نامه‌های «هاوار» و «روژه هالات» در مورد این بیانیه با رادیو فردا به گفت‌وگو نشسته است.

رادیو فردا: آقای توفیقی، انگیزه شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد از انتشار این بیانیه چیست؟

محمدعلی توفیقی: اصلاح‌طلبان کرد از چند سال پیش فعالیت‌ای مسالمت‌آمیز مدنی خود را برای احقاق حقوق کردها و رفع تبعیض از آنها شروع کرده و عملاً سعی کردند در انتخابات مختلف مردم کردستان را دعوت به حضور در صحنه کنند. خوشبختانه در این انتخابات شاهد افزایش مشارکت صد درصدی مردم کردستان نسبت به دوره‌ای گذشته بودیم که وظیفه خود دانستیم با یک بیانیه اولاً از حضور آنها تشکر کنیم و در ثانی از اینکه آرای آنها درست قرائت نشده و این وضعیتی که با آن مواجه هستیم پیش آمده و عملاً رأی آنها به اسم کاندیدای دیگری خوانده شده، اعتراض خود را اعلام کنیم.

فکر می‌کنید این اعتراض‌های تشکل‌های سیاسی به همراه اعتراض‌های مدنی رأی‌دهندگان بتواند کارساز باشد؟

طبیعتاً با توجه به ساختارهای قدرت سیاسی در ایران ممکن است ما نتوانیم یک نتیجه زودرس و زودهنگام و مثبت دریافت کنیم. اما من معتقدم این اعتراض‌های اثر خودش را خواهد داشت. ما امروز معتقدیم که فعالیت‌های مدنی مسالمت‌آمیز ما بالاخره در یک نقطه به تحقق دموکراسی در ایران و احقاق حقوق همه مردم مخصوصاً کردها منجر خواهد شد و به هرحال هم اکنون آنچه از دست ما بر می‌آید، اعتراض به نتایج این انتخابات است که معتقدیم با یک شعبده‌بازی و حتی حالتی شبیه به کودتا رأی مردم بی‌اثر شده است.

وضعیت آقای عبدالله رمضان‌زاده، دبیرکل شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد که در عین حال از اعضای جبهه مشارکت به حساب می‌آید، چگونه است، ایشان بازداشت شده‌اند اما فعلاً خبری از ایشان در دست نیست؟

متأسفانه آقای دکتر عبدالله رمضان‌زاده، قائم مقام جبهه مشارکت و رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد از بعد ازظهر شنبه در حوالی میدان سپاه از سوی چند نفر موتورسوار که تعقیب می‌شده، دستگیر و به نقطه نامعلومی منتقل شده است. ما بسیار نگران سلامتی و وضعیت ایشان هستیم. چون مهاجمان به خودروی ایشان حمله کردند، شیشه‌هایش را شکستند و مجبور به توقف کردند.

بر اساس اظهارات شاهدان عینی، مهاجمان با استفاده از قنداق اسلحه و چوب به طرز بسیار ناراحت‌کننده‌ای او را مورد ضرب و شتم قرار دادند و ما الان نگران سلامتی ایشان هستیم چون خبری از ایشان نداریم و خانواده و دوستانش هم پیگیری کردند ولی نتیجه‌ای نداشت. ظاهراً به مکان نامعلومی انتقال پیدا کرده‌اند.

طی روزهای اخیر بازداشت‌هایی به ویژه در تهران صورت گرفت، البته از اصفهان هم خبر داریم حدود ۱۰ تن بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه این بازداشت‌ها به نوعی همه گروه‌ها را در بر می‌گیرد از جبهه مشارکت، شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان کرد، مجاهدین انقلاب اسلامی تا نهضت آزادی.

من تصور می‌کنم که این بازداشت‌ها در راستای پروژه‌ای است که آقایان از قبل تدارک دیده بودند. از سه چهار روز پیش از انتخابات. هم پوشش رسانه‌ای و هم جریان‌هایی که راه انداخته بودند، موانعی که بر سر راه ناظران و حضور آنها در شعب رأی‌گیری بود، نحوه اطلاع‌رسانی در مورد آرا که آرا را از ساعت ۱۲ شب که شروع به خواندن کردند، با یک نسبت ثابت تا لحظه آخر اعلام شد.

باید توجه کنیم که مردم ایران به همان اندازه تنوع جغرافیایی و فرهنگی، از سلیقه‌های مختلف سیاسی برخوردارند. باور به اینکه از همان لحظه اول شمارش آرا این نسبت در نقاط مختلف با فرهنگ‌ها و سلیقه‌های سیاسی متفاوت یک نسبت بوده باشد، قابل قبول نیست.

ما احساس می‌کنیم که این بازداشت‌ها برای ایجاد رعب و وحشت در دل سیاسیون و کسانی است که نسبت به این قضایا اعتراض دارند. طبیعتاً این اعتراض‌ها، اعتراض‌های ساده مدنی است و ما نمی‌توانیم این برخوردها را قبول کنیم. نحوه بازداشت آقای رمضان‌زاده بسیار وحشیانه بود.

ایشان را مورد ضرب و شتم قرار دادند و ما احساس می‌کنیم که این به خاطر ایجاد فضای رعب و وحشت است. البته به جز آقای رمضان‌زاده، متأسفانه از آقای تاج‌زاده هم هیچ خبری در دست نداریم. آقای زیدآبادی هم هنوز آزاد نشده‌اند. طبیعتاً افراد دیگری هم در نقاط مختلف کشور بازداشت شده‌اند که متأسفانه به دلیل اختلالاتی که در اطلاع‌رسانی و شبکه‌های معمول اطلاع‌رسانی مانند اینترنت، موبایل، تلفن و غیره ایجاد شده، اطلاع دقیقی از تعداد افراد بازداشت شده و سرنوشت آنها نداریم.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG