لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

شورای نگهبان: تخلف عمده‌ای نبوده، ابطال انتخابات منتفی است


سخنگوی شورای نگهبان دوشنبه ‌شب ضمن اشاره به این که در انتخابات ریاست جمهوری روز ۲۲ خردادماه «تخلف عمده‌ای» صورت نگرفته امکان ابطال این انتخابات را منتفی دانست.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفت: «اغلب شکایات به تخلف در انتخابات ریاست جمهوری نه در خلال یا پس از انتخابات، بلکه پیش از آن صورت گرفته و این شورا مسئول رسیدگی به این نوع شکایات نیست.»

این در حالی است که آقای کدخدایی روز یک‌شنبه در تلویزیون دولتی ایران پذیرفت که در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در ۵۰ شهر ایران بیش از ۱۰۰ درصد واجدین شرایط رای داده و بیش از سه میلیون رای اضافه به صندوق‌ها ریخته شده است.

پیشتر محسن رضایی این رقم را بسیار بالاتر اعلام کرده و گفته بود که در بیش از ۱۷۰ شهر بین ۹۵ تا ۱۴۰ درصد واجدین شرایط رای به صندوق‌ها ریخته‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان بدون اشاره به این که چه مرجعی مسئول رسیدگی به این نوع شکایات است گفت: «اگر تخلف عمده‌ای در انتخابات رخ بدهد، شورای نگهبان می‌تواند آرای یک صندوق یا حوزه یا منطقه یا شهر را باطل اعلام کند.»

عباس‌علی کدخدایی افزود: «خوش‌بختانه هیچ مدرکی دال بر تخلف یا تقلب عمده در انتخابات اخیر نیافتیم، بنابراین امکان ابطال آن منتفی است.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رقیب اصلاح‌طلب محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران، بارها از شورای نگهبان و دیگر مراجع جمهوری اسلامی خواستار ابطال این انتخابات و برگزاری انتخاباتی مجدد شده‌اند.

به گزارش پرس تی‌وی، تلویزیون خبری جمهوری اسلامی، این دو نامزد اصلاح‌طلب به همراه محسن رضایی، رقیب اصول‌گرای آقای احمدی‌نژاد،‌ بیش از ۶۰۰ مورد تخلف در فرایند انتخابات را به شورای نگهبان گزارش کرده‌اند.

آقای کروبی روز دوشنبه بار دیگر در نامه‌ای از این شورا خواست «شوراى نگهبان به جاى اتلاف وقت در شمارش آرای صندوق‌‌هايى كه طى ده روز گذشته در اختيار وزارت كشور بوده و هر كارى خواسته با آن انجام داده، ‌تصميم نهايى را گرفته و با ابطال انتخابات مردم را خشنود كند و آرامش را به جامعه بازگردانند و كشور را از خطرى عظيم رها سازند».

شورای نگهبان مرکب از شش حقوق‌دان و شش فقیه به انتخاب رهبر جمهوری اسلامی، مسئول اجرای سالم انتخابات در ایران است و قانونا موظف است نتیجه هر انتخابات را تایید کند تا آن نتیجه رسمی تلقی شود.

رهبر جمهوری اسلامی یک روز پس از اجرای انتخابات در حالی به محمود احمدی‌نژاد به عنوان پیروز میدان تبریک گفت که شورای نگهبان هنوز صحت و سلامت انتخابات را تایید نکرده بود.

عباس‌علی کدخدایی همچنین این اتهام را که حوزه‌های رای‌گیری پیش از زمان مقرر بسته شده‌اند رد کرد و گفت که بعضی از حوزه‌ها حتی تا سه ساعت و نیم پس از زمان مقرر نیز به روی مردم باز بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG