لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

عبادی: سازمان ملل به ایران نماینده حقوق بشر بفرستد


شیرین عبادی در بروکسل، پس از انتخابات ریاست جمهوری
شیرین عبادی در بروکسل، پس از انتخابات ریاست جمهوری
شیرین عبادی روز پنج‌شنبه از دبیرکل سازمان ملل خواست برای بررسی مسئله نقض حقوق بشر در ایران نماینده‌ای از سوی شخص خود تعیین کند.

خانم عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در نامه‌ای که به امضای چند سازمان حقوق بشری از جمله فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر نیز رسیده است از بان کی – مون، دبیرکل سازمان ملل، برای بررسی نقض حقوق بشر از زمان انتخابات ریاست جمهوری در ایران نماینده تعیین کند.

یر اساس این نامه که سخنگوی دبیرکل سازمان ملل دریافت آن را تأیید کرده است، خانم عبادی ۱۱ روز پس از برگزاری انتخابات و آغاز اعتراضات مردم به نتیجه آن نیز در گفت‌وگویی تلفنی از آقای بان این درخواست را مطرح کرده بود.

حقوق‌دان و فعال حقوق بشر ایرانی در این نامه می‌گوید: «این نماینده [شخصی از سوی شما] باید از قدرت و نفوذ شما در مناسبات با مقامات ایران بهره‌مند باشد، قدرتی که از گروه‌های حقوق بشری در داخل یا خارج ایران به دنبال این سرکوب دریغ شده است.»

دبیرکل سازمان ملل پیشتر از مقامات ايرانی خواسته است تا به حقوق سياسی و مدنی شهروندان ایرانی از جمله آزادی بيان و آزادی تجمع احترام بگذارند. وی از دولت ايران خواست تا راه حل مسالمت‌آميزی برای پايان دادن به وضعيت کنونی در ايران پيدا کند.

سرکوب مردم در ایران که با برگزاری راهپیمایی‌های گسترده به نتیجه انتخابات اعتراض کردند و آن را تقلبی به نفع محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت نهم، دانستند از سوی کشورهای غربی به‌ویژه اتحادیه اروپا و آمریکا و سازمان ملل متحد محکوم شد.

جمهوری اسلامی علاوه بر آن که بارها اعلام کرد که انتخابات عادلانه برگزار شده و احتمال تقلب در آن را رد کرد، کشورهای غربی و حتی دبیرکل سازمان ملل را به دخالت در امور کشور متهم کرد.

پس از آن که وزارت کشور دولت نهم محمود احمدی‌نژاد را در برابر میرحسین موسوی و مهدی کروبی پیروز انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد، تهران و شهرهای دیگر ایران به صحنه چنان اعتراضاتی از سوی مردم بدل شد که به گفته بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی از زمان انقلاب سال ۱۳۵۷ بی‌سابقه بوده است.

به گفته منابع رسمی ایران، در جریان ناآرامی‌ها در سراسر ایران دست‌کم ۲۰ نفر کشته شدند.

شیرین عبادی در تاریخ دوم تیرماه نیز از کشورهای اروپایی خواست با استفاده از فشارهای دیپلماتیک دولت ایران را به پایان خشونت علیه معترضان به نتیجه انتخابات وادار کنند.
XS
SM
MD
LG