لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

دستور شاهرودی برای برخورد با شبکه‌های ماهواره‌ای و سایت‌های اینترنتی


هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
هاشمی شاهرودی رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی
رييس قوه قضائيه جمهوری اسلامی به واحد‌های قضايی سراسر کشور دستور داده است، با شبکه‌های ماهواره‌ای و سايت‌های اينترنتی «مخالف نظام» برخورد جدی‌تری داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ايران آيت الله هاشمی شاهرودی روز يکشنبه با صدور بخشنامه‌ای از روسای کل دادگستری استان‌ها و قاضی‌های سراسر کشور خواسته است، تمام کسانی را که «به نحوی از انحا» با اين شبکه‌ها همکاری می‌کنند، طبق قانون مجازات اسلامی تحت پيگرد قرار دهند.

به دنبال گسترش اعتراض‌ها نسبت به تقلب در انتخابات رياست جمهوری در ايران، رهبران جمهوری اسلامی بارها شبکه‌های ماهواره‌ای و اينترنتی را به دامن زدن به اعتراض‌ها و مخالفت‌ها متهم کرده‌اند.

در همين راستا دولت ايران اقدام به ايجاد اختلال در پخش برنامه‌های برخی از شبکه‌های ماهواره‌ای و نيز مسدود کردن شمار زيادی از سايت‌های اينترنتی و وبلاگ‌ها کرده است.

آقای هاشمی شاهرودی که دوره رياست ده ساله وی بر دستگاه قضايی ايران به زودی پايان می‌يابد، در بخشنامه خود با اشاره به «توسعه کمی و کيفی روزافزون شبکه‌های ماهواره‌ای مخالف نظام»، از دست‌اندکاران دستگاه قضايی جمهوری اسلامی خواسته است، شعبه‌های ويژه‌ای در دادسراها و محاکم جزايی مراکز استان را برای رسيدگی به اين موضوع داير کنند.

رييس قوه قضائيه همچنين خواستار آن شده است که در رسيدگی به اين پرونده‌ها از «نظرات کارشناسان ومسئولان امنيتی نهادهای مرتبط جهت شناسايی مقاصد، اهداف و پشتيبانی‌های مالی و سياسی و اطلاعاتی شبکه‌های موصوف» استفاده به عمل آيد.

به موجب بخشنامه هاشمی شاهرودی کسانی که با شبکه‌های ماهواره‌ای و اينترنتی همکاری کنند، بر اساس مواد ۴۹۸ ،۴۹۹ ،۵۰۰ ،۵۰۴ ،۵۰۸ و تبصره ماده ۵۱۰ قانون مجازات اسلامی مجازات خواهند شد.

مواد قانونی ياد شده مربوط به جرايم ضد امنيتی و مبارزه با نظام است و مجازات زندان تا ده سال و نيز اعدام را در برمی‌گيرد.
XS
SM
MD
LG