لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۳

سرکوزی خواستار آزادی فرانسوی بازداشتی در ايران شد


نیکلا سرکوزی
نیکلا سرکوزی
نیکلا سرکوزی، رئیس جمهوری فرانسه خواستار آزادی فوری يک مدرس زن فرانسوی شد که يک هفته پيش به اتهام جاسوسی در ايران بازداشت شده است. آقای سرکوزی این اتهام را بی اساس و غیر واقعی دانست.

کلوتيلد رايس، ۲۳ ساله، هنگام خروج از ايران در فرودگاه بازداشت شده است. به گفته وزارت خارجه فرانسه، این خانم در يک سفر پنج‌ماهه دانشگاهی، در دانشگاه اصفهان زبان فرانسه تدريس می‌کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، آفای سرکوزی به خبرنگاران در پاریس گفت که وی انتظار دارد که این شهروند فرانسوی بزودی آزاد شود ولی جزئیاتی در این مورد ارائه نداد.

پیشتر، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بيانيه‌ای دستگيری وی را به‌شدت محکوم کرده است. دولت فرانسه نیز با مقامات ايرانی تماس گرفته و خواستار آزادی فوری اين شهروند فرانسوی شده است.

برنار کوشنر وزیر خارجه فرانسه نیز در این مورد گفت: «اتهام جاسوسی که به وی وارد شده بی‌معنی و بی‌اساس است.»

کوشنر گفت: «وی مانند ديگران به تماشای تظاهرات صدها هزار نفری در ايران رفته و از اين تظاهرات عکس‌ گرفته است.»

وی افزود: «با احضار سفير ايران، از وی خواسته شده است که کلوتيلد رايس بي‌درنگ آزاد شود.»

وزارت خارجه فرانسه نيز با انتشار بيانيه‌ای خواستار همبستگی همه کشورهای اروپائی در اين ماجرا با فرانسه شد.

مقامات امنيتی ايران در هفته‌های گذشته پس از آغاز اعتراضات گسترده به نتايج انتخابات رياست جمهوری، صدها نفر از روزنامه‌نگاران، شخصيت‌های سياسی و معترضان را بازداشت کرده‌اند. سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر در مورد وضعیت این زندانی‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

مقامات ايرانی همچنين ۹ نفر از کارمندان ايرانی سفارت بريتانيا را به اتهام نقش داشتن در اغتشاشات بازداشت کردند. اين امر با اعتراض شديد بريتانيا، اتحاديه اروپا و آمريکا روبه‌رو شد و تهران تاکنون هشت نفر از اين کارمندان را آزاد کرده است.

آيت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نيز روز دوشنبه در ديداری که با جمعی از مردم داشت به «برخی دولت‌های غربی» شديدا اخطار کرد که «مراقب رفتار خصمانه خود باشند، زيرا ملت ايران عکس‌العمل نشان خواهد داد.»
XS
SM
MD
LG